[vissza]

 

Mit mond a Hatóság?

ÁSZF körkép 2015.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ÁSZF dömping a mobilcégnél

Az ÁSZF jelentése

Általános szerződési feltételek olyan szerződéses rendelkezések, feltételek, melyeket egyoldalúan határoz meg az, aki kibocsátja az általános szerződési feltételeit. A gyakorlatban ezt az eladó, szolgáltató, szállító állítja össze. Az ÁSZF-nek speciális fogyasztóvédelmi szabályoknak kell megfelelnie.
Fogyasztóvédelmi szempontból a szerződésben álló felek egyenlőtlen pozícióban vannak egymáshoz képest.

 

2012. évben a Vodafone Magyarországnál a lakossági ÁSZF 27 alkalommal, míg az üzleti ÁSZF 26 alkalommal módosult.

Az Egyéb Szolgáltatások Szerződési Feltételei (ESzSzF) pedig 9 dátumban jeleznek változást.

A szerződési feltételek nagy terjedelme sem érthető. Például a Vodafone Magyarország Zrt. 2013. január 5-től érvényes lakossági ÁSZF-je 130 oldal, amelyhez további 4 melléklet tartozik. (170 oldal + 14 oldal + 16 oldal + 2 oldal)
S ez már két héten belül ismét változik. A 2013. január 20-tól érvényes ÁSZF 131 oldal, amelyhez szintén négy melléklet tartozik.

Viszonyításként:
A németországi Vodafone ÁSZF-je (AGB) kifér 2 oldalra. (http://www.vodafone.de/infofaxe/203.pdf)

Nagy-Britanniában a Vodafone ÁSZF (Terms and and conditions / General terms) 9 oldalra kifér. (http://www.vodafone.co.uk/about-this-site/terms-and-conditions/general-terms/index.htm)

Olaszországban elég 1 oldalas ÁSZF is ugyanezen szolgáltató (CONDIZIONI GENERALI DI CONTRATTO PER IL SERVIZIO MOBILE VODAFONE IN ABBONAMENTO) kártyás ügyfeleinek. (http://assistenza.vodafone.it/per_il_consumatore/contratti_e_moduli/modulistica_privati)

Csehországban 5 oldalra kifér a Vodafone ÁSZF. (Všeobecné podmínky) (http://www.vodafone.cz/_sys_/FileStorage/download/1/315/condition_10_08_01-new.pdf)

Mi lehet az oka, hogy Magyarországon ilyen részletességgel megfogalmazott és folyamatosan változtatott ÁSZF-eket használ a mobiltelefon szolgáltató?

Mi csak találgathatunk, mert konkrét szolgáltatói válasz nincs.

Érdekességnek egy terjedelmi összehasonlítás:

Lev Tolsztoj: Háború és béke I. - II. kötete a jegyzetekkel együtt összesen: 510 pdf oldalra rúg.

Könyv formátumban ez 1.658 oldalt jelent. (Európa Könyvkiadó, 2005. Makai Imre fordítása)


A Vodafone 2013. januári lakossági ÁSZF-jei + azok mellékletei pedig összesen: 665 oldalt tesz ki pdf-ben.

Ez azt jelenti, a Vodafone 2013. első hónapban kiadott feltételrendszere normál könyv alakban kettőezer oldalt tenne ki.

És hátravan az évből még 11 hónap… Összejöhet egy lexikonterjedelem is?


Vajon ezek a szerződési feltételek tényleg az előfizetők és ügyfelek érdemi informálását és eligazodását szolgálnák?

Vajon elvárható, hogy ilyen terjedelmű hivatalos iratokat mi átlagfogyasztók könnyen és havi gyakorisággal megértsünk, újraértelmezzünk? Csupán azért, mert mobiltelefont szeretnénk használni?

Úgy gondoljuk, az ÁSZF-eket nagyrészt nem jogászok, hanem átlagemberek olvassák. Jó lenne, ha erre figyelemmel lennének a szolgáltatók.

Szerencsés lenne, ha Magyarországon egy ÁSZF a tíz oldalt nem haladhatná meg. Ha már más európai országban is lehetséges ez, akkor nálunk is elvárható.


Megjegyzés:

A Telenor 2012. évben 23 alkalommal változtatott + ÁSZF-jei 1/A + ÁSZF 1/B számunkra is követhetetlenek.

Az üzleti szerződéseik is változtak. De az ÁSZF-nek van 2., 3., 4., 5., 6-os melléklete is. Hivatalos közleményből is látható egy tucat. A kártyásokra vonatkozó januári ÁSZF közel 100 oldalas, melléklete 256 oldal.

A Telenortól január közepéig, azaz másfél hónap alatt sem kaptunk válasz két ízben is írásban megküldött kérdésünkre.


A T-Mobile önmérsékletet tanúsított piaci társaihoz képest a múlt évben, „csak” havonta adott ki új (változtatott) ÁSZF-fet.

A legutóbbi, 2102. november 1-től érvényes általános és Dominó üzletszabályzat 145 oldal, melyet január közepéig még nem változtatott meg.

(2013. január 14. - FVA)

 

 

Kezdőlap   Fogyasztóvédelem   Hírek   Levelek   Üzenetek   Tesztek   Oldalajánló   Könyvajánló  Kapcsolat   A lap tetejére