|
|
|
Sarcolnak a mobilcégek?
Az Országgyűlés 2012. május 18-án törvényt
fogadott el távközlési adó bevezetéséről 2012.
július 1-jétől határozatlan időre. A távközlési
adóról szóló 2012. évi LVI. törvény 2012. május
30-án került kihirdetésre.
Az adó a távközlési szolgáltatókat terheli,
vezetékes és mobil hangforgalmuk valamint mobil
SMS/MMS forgalmuk alapján. Az adó mértéke
vezetékes és mobil hangszolgáltatás esetében 2
forint percenként valamint 2 forint SMS-enként
és MMS-enként. Az eredeti, kihirdetett
törvényszöveg szerint az adó mértéke
magánszemély előfizető előfizetéséhez tartozó
hívószámok esetében hívószámonként havi 700
forintban, míg az egyéb hívószámok esetében
hívószámonként havi 2.500 forintban került
maximálásra.
Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter
bejelentése szerint a távközlési vállalkozások
által fizetett ágazati különadó - bár ebben az
még érvényben van - 2013. január 1-jétől
megszűnik.
Ennek következtében, a szolgáltatók által a
mostani áremelést indokoló kettős adóztatásuk
fél éven belül már nem lesz.
A most megkötött vagy hosszabbított hűségidős
előfizetői szerződések s az azokban megadott
árak 1-2 évre érvényesek, s mivel az ágazati
különadó megszűntéről a szolgáltatók mélyen
hallgatnak, nem valószínű, hogy jövő januártól
árcsökkenést hajtanának végre díjszabásaikban.
Furcsának tűnik, több esetben a szolgáltatók nem
is forgalom után számláznak 2 Ft-ot, hanem
bizonyos díjösszegekkel az előfizetési díjhoz
csatolják, gyakran a kormány által maximált
teljes összeget. Az emelés mértéke így azonban
jóval magasabb lehet, mint az a forgalomból
indokolt lenne. Tudunk olyan esetről, ahol a
Vodafone szolgáltató egyoldalú emelésének
mértéke az eddigi havi előfizetési díjhoz képest
a 200%-ot(!) is meghaladja.
Látható, bár minden mobilos rosszul jár, az
kevésbé, aki eleve magasabb összegért kötött
havi előfizetést, hiszen neki ugyanúgy 890
forint lesz az adó, mint annak aki jóval kisebb
havi díjas. Többet ugyanis a szolgáltatók a
telefonadóra hivatkozva nem emelhettek.
(A Tekekom szeptemberig nem, a kettő saját
márkás szolgáltatatással rendelkező cég /Lidl –
Blue Mobile, Tesco Mobile/ pedig ígérete szerint
egyáltalán nem hárítja át ügyfeleire az új
adót.)
Úgy látjuk, a jogalkotó eredeti elképzelésével
szemben olyan mértékű áremeléseket kívánnak
előfizetőire a szolgáltatók erőltetni, amelyet
nem indokol a szolgáltatókra vonatkozó új
törvény, annak céljától messze eltér. Hiszen a
kormány ígérete és bejelentése szerint azt nem
az emberek, hanem a telekommunikációs cégek
fizetik majd.
A percdíj emelése, csökkentése versenykérdés,
azt nem az új adó befolyásolja. Ha közvetlen adó
a telefonadó, akkor az ütközik az uniós
szabályokkal, mert az ebből befolyó összeg a
költségvetés számára nem szabadon
felhasználható. (Ismert, hasonló ügyben, a
távközlési cégeket terhelő válságadó miatt) már
van egy ügyünk az Európai Bíróság előtt.
Ha közvetett adó a telefonadó, akkor azt a
számlában, az áfa alapjában fel kell tüntetni,
tehát a 2 forintos percdíj-adó az áfának is
alapja lesz, tehát a lakosságot, vállalkozásokat
összességében 2,54 forint adó fogja terhelni. Ez
utóbbi viszont az EU forgalmi adóra vonatkozó
szabályaival szintén ellenkezik.
Az esettel kapcsolatban a szolgáltatók részéről
felmerülhet több jogsértés, így például az
erőfölénnyel való visszaélés, a tisztességtelen
kereskedelmi gyakorlat, valamint az egyoldalú
szerződésmódosítás is. Sőt, az ÁSZF-ek egy-egy
pontjának bejelentés nélküli megváltoztatására
is láttunk példát.
(A fenti összefoglalót a hozzánk beérkező
panaszok, a Távközlési adó szövege, a HVG, az
Index, a Pénzcentrum cikkei, az Inforádióban-
valamint a kormányszóvivői tájékoztatón
elhangzottak és a mobil szolgáltatók weboldalain
megjelent tájékoztatások alapján 2012. július
20-án készítettük.)
A szolgáltatók rövid indoka az
áremelésről:
„Együtt. Veled” (Telekom)
Az őszi lépcsőzetes és részleges tarifaváltozást
elkerülhetetlenné teszik a kedvezőtlen piaci
folyamatok, a javulást nem mutató gazdasági
környezet hatásai, a vártnál magasabb infláció,
valamint az elmúlt időszakban hozott egyes
gazdaságpolitikai döntések. Ugyanakkor a
részleges díjszabás-módosítás nem a 2012
júliusától bevezetett új távközlési adó
fogyasztókra történő áthárítását jelenti.
„Egyre többet adunk” (Vodafone)
Annak érdekében, hogy továbbra is elérhetővé
tehessük a legkorszerűbb telekommunikációs
szolgáltatásokat a korábbi évekhez képest
jelentősen nagyobb adóteher mellett, 2012.
július elsejétől tarifamódosításra
kényszerülünk.
A módosítás mértéke feltöltőkártyás, és
előfizetéses ügyfeleink esetében sem haladja meg
a fizetendő adó maximumát. Ugyanakkor a
változások egyetlen esetben sem érintik a bónusz
perceket, üzeneteket és az egymás közötti
díjmentes beszélgetéseket, valamint a speciális
Vodafone díjcsomagok által kínált egyéb
díjmentes kedvezményeket sem.
„Akik fontosak nekünk.” (Telenor)
A Telenor Magyarország már májusban jelezte,
hogy az új telefonadóból fakadó többletterhet
kénytelen lesz díjszabásaiban is érvényesíteni.
A társaság hangsúlyozza, hogy az új adó
bevezetésével egy percnyi beszélgetés
összköltségének már több mint felét az államnak
fizetendő díjak, adók és járulékok teszik ki. A
Telenor szerint az új adó aránytalan terhet ró a
telekommunikációs szolgáltatásokra, így a
társaság arra kényszerül, hogy változtasson
tarifacsomagjain. A mobilszolgáltató
meggyőződése szerint ez a kiigazítás
összességében kisebb kárt okoz, mintha a
társaság befagyasztaná hosszú távú fejlesztési
projektjeit vagy drasztikus költségcsökkentő
intézkedéseket hozna.
Mivel az áremelés igen sokakat érint, civil
jogvédő szervezetünk olvasói véleményét és
válaszait kéri arról, miként járt el
szolgáltatójuk.
Amennyiben a témában további információt kíván
adni, kérjük a mobilsarc@fogyasztovedelem.hu
címre írja meg.
A
témában beérkezett levelek közül válogattunk:
A Telenor által küldött módosítások alapján
egyik múltbéli számlánkat kiszámoltam, mennyibe
kerülne.
Azt hiszem elég annyit mondanom, hogy csak
azzal, hogy a másodperc alapú díjcsomag első
percét percalapúvá tették, nettó 1900 forinttal
jött ki többre a számla, ha a számlán szereplő
hívásidőket összeadnom és megszorzom 2 Ft nettó
telekomadóval, csupán 1.400 forintnyi fizetendő
adó jön ki. Magyarul már csak ezzel a
módosítással 500 Ft-tal több a fizetendőnk, mint
amennyit a Telenor fizet telekomadóként utánunk.
Ehhez jön még hozzá a Telenor részéről kvázi
nyereségként 4*270 Ft + áfa kiegészítő díj,
valamint azon összeg, amit amiatt kell majd
fizetnünk, hogy a lebeszélhetőség ezentúl nem
bármely irányba, hanem 50-50%-ban hálózaton
belül és hálózaton kívüli irányba beszélhető le.
Magyarul ha, a lebeszélt percek alapján
fizetendő telekomadón kívül annak kb. további
másfélszeresét fizetjük majd még a Telenornak.
Bár a telekomadó alapját képező időmennyiség
számítási módját nem ismerem, nem tudom, hogy a
lebeszélt percek hívásonként, előfizetőként vagy
esetleg ügyfélszámonként vannak percre
kerekítve, a fenti példában én simán csak
összeadtam, hogy az adott hónapban majdnem 12
órát beszéltünk a 4 előfizetésen összesen.
A fogyasztóvédelmi oldalon kitöltöttem a
telefonadóhoz kapcsolódó kérdőívet, és úgy
gondolom, hogy leírnám a Vodafone telefonadó
kezelési politikáját.
Előfizetésem alapadatai a következők:
- 6 sim kártyából álló Üzleti fix 16000 osztható
csomag
- eddigi havidíj nettó 16.141,72 Ft, bruttó
20,499 Ft
- egy éve 3 készüléket vásároltam, természetesen
2 év hűséggel és tarifamegtartással, így az
előfizetést nem tudom felmondani, és sim kártyát
sem tudok visszaadni
- most kaptam kézhez az első telefonadót is
tartalmazó számlámat, amiben mind a 6 sim
kártyára (itt tenném hozzá, hogy ebből jelenleg
2 sim kártyát nem használok, tehát ezekről sem
hívás sem sms nem indul) egyenként bruttó 1587,5
Ft-ot tehát összesen 9.525 Ft-ot számláztak ki
- így a havi előfizetési díjam bruttó 30.024
Ft-ra változott, ami 46,46%-os emelkedést jelent
- biztosan törvényellenes olyan sim kártyákra is
kivetni az adót, ami nincsen használatban...
A legaljasabb és a legnagyobb átverést hajtja
végre a Vodafone! Az üzleti előfizetőkre kirója
az állam által maximumként meghatározott 1400
Ft-ot SIM kártyánként. Ezt olyan aljas módon
teszi, hogy hozzáad az alapdíjhoz nettó 2500
Ft-ot, aminek 50%-át a számla végén adományként
levonja. Az üzleti osztható csomagnál pld. 800
perces, 20.499 Ft-os, 6 SIM kártyás csomaghoz 6
x 1.587,5 = 9.525 azaz KILENEZERÖTSZÁSHUSZONÖT
Ft. adót számít fel, és még fényezi is magát,
hogy milyen rendes, mert 50%-ot elenged! De
minek az 50%-át? A 800 perces - egyébként
általában fel nem használt- csomagnak az adója
max. 1.400 Ft. lenne! A pofátlanság netovábbja
amit csinál, ez majdnem 50%-os emelés. A hűséget
felmondani nem lehet...
Míg a törvény úgy szól, hogy minden perc
telefonálás és minden SMS után 2 forint az adó (ÁFÁ-val,
azaz 2 forint 54 fillér), de magánszemélyek
esetén 2011-ben havonta ez maximum 400 forint
lehet úgy, hogy az első 10 perc telefonálást nem
terheli adó, ehhez képest kettő szolgáltató ezt
úgy valósítja meg, hogy 400 Ft plusz áfával
megemeli a havidíjat. Szó nincs arról, hogy a
percdíj nettó 2 forinttal emelkedik. Alapból
feltételezik, hogy havonta 200, illetve az
adómentes idővel együtt 210 percet beszélek. Ha
nem beszélek semmit, akkor is beszedik a
megengedett maximális adót (508 Ft = 400 Ft +
27% ÁFA).
A szektoriális adókat nem a multik fizetik,
hanem mi emberek, akik telefonra fizetünk elő. A
telefonadóból láthatóan nem is annyit, mint amit
a törvény mond, hanem többet, a tényleges
fogyasztástól függetlenül. Ez csak úgy
történhetett, ha a multik engedélyt kaptak erre.
A cégünk kisvállalkozás, s mint ilyen Üzleti Fix
flottás előfizetést vesz igénybe, melynek díja
havi 15.999 FT, mely összeg lebeszélhető, a
flotta csomaghoz tartozó 4 telefonszám között
pedig ingyenes a korlátlan mennyiségű
beszélgetés.
A 2012-es évi július-augusztusi számlánkon
azonban a Vodafone az új telefonadóra hivatkozva
megemelte az előfizetői díjunkat fejenként 3.175
Ft-tal, arra hivatkozással, hogy "kénytelen
megosztani előfizetőivel az új közterhet".
A "Kiegészítő havi előfizetési díj"-nak nevezett
emelést havonta, előre kell kifizetnünk, amely
"semmi esetre sem haladja meg az új telefonadó
havi maximumát".
Ezzel az emeléssel a telefonszámlánk a duplájára
nőtt, és mivel ebben az évben még kedvezményt
adnak a "kiegészítő havi előfizetési díjból",
2013-tól a számlánk 200%-kal fog nőni. Ez a mi
kisvállalkozásunk számára óriási terhet jelent.
Természetesen mindezekkel az érvekkel
megkerestük a telefonos ügyfélszolgálatot is ( a
személyes ügyfélszolgálaton fogalmuk sem volt az
egész problémáról), ahol tájékoztattak
bennünket, hogy mivel a Vodafone a fent említett
összeget nem telefonadóként, hanem kiegészítő
havidíjként számlázza ki, semmilyen eszközünk
nincs az emelés ellen. Mikor felhívtuk a
figyelmüket arra, hogy akkor tulajdonképpen ez
egyoldalú szerződésmódosítás, akkor közölték,
hogy az előfizetői szerződés 3. e) pontja
szerint hatósági döntés indokolja az emelést, és
ezért megtehetik. Akkor viszont azt nem értjük,
hogyha az adóra lehet hivatkozni, ha ők
egyoldalúan megváltoztatják a szerződésünket,
akkor mi miért nem hivatkozhatunk az idevágó
jogszabályokra? Indoklásuk szerint azért nem,
mert a ránk hárított adót elnevezték "Kiegészítő
havi előfizetési díjnak".
Az újonnan bevezetett mobiladóval kapcsolatban
lenne pár gondolatom, illetve észrevételem.
2009 óta vagyok Magyarországi Telenor (akkor még
Pannon-Djuice nevű) telefonszolgáltató
előfizetője. 2 év hűségnyilatkozattal, ajándék
mobiltelefonnal kötöttem előfizetést, amit
rendesen fizetek máig is. (A 2 év már lejárt) 1
év után vásároltam egy újabb készüléket
részletre, amit nemrég inkább teljes egészében
kifizettem, tehát végtörlesztettem. A készülék
teljes ára, amit kifizettem 49.999 Ft volt,
feltöltő-kártyás csomagban is annyi némi
egyenleggel, és új sim kártyával. Na most az új
adó miatt a tarifákat rendesen megemelték, ezért
gondoltam ezt az előfizetésem megszüntetem, és
keresek valami kedvezőbbet. Az igényeimnek pont
megfelelt az Okostarifa Mini ugyanennél a
szolgáltatónál, a Telenornál. (Ebbe a csomagban
40 Ft-os percdíj, 40 lebeszélhető perc, és 40 MB
gyors, utána korlátlan lassított internet jár.)
A mobiltelefont e-mailezésre is használom, így
amikor megjelent, kb. 1 éve a KLIKK
szolgáltatást is megrendeltem, aminek a havidíja
hűségnyilatkozat nélkül 999 Ft. A telefon
előfizetés megkötésekor a lebeszélhető alap
havidíj 1.350 Ft volt, a percdíj hálótaton belül
19, kívül 38, az sms pedig 15 Ft. Erre rájön a
KLIKK 999 Ft-os díja, így már 2.350 Ft volt az
alap díj, az adó előtt. A telefonadó nem 2
forintokkal dobta meg a díjait az előfizetésnek,
az 1.350 Ft-os alapdíj nem számottevően, kb. 50
Ft-tal emelkedett, az sms díj a korábbi 15
Ft-tal szemben 23 Ft, a hálózaton belüli hívások
díja kb. 24 Ft, a hálózaton kívüli hívások pedig
44 Ft-ra emelkedtek.
A számla kézhezvétele után döntöttem el, hogy
váltani kell, be is mentem a Telenorhoz, ahol
közölték, hogy nem lehet erről a csomagról
Okostarifa Minire váltani, de még csak meg sem
szüntethetem az előfizetésem, csak 2013-ban,
ugyanis amikor részletre megvettem azt a
telefont, újabb 2 év hűséget kötöttem. Jó tudni.
Másik lehetőség, hogy fizetek 50.000 Ft-ot, és
így megszüntetem az előfizetést, és köthetek
újat másik tarifacsomaggal. Megemlítettem, hogy
mostanában többször módosították egyoldalúan az
általános szerződési feltételeket, így az 50.000
ft 25.000 Ft-ra csökkent, ami még mindig egy
elég nagy összeg. Ennyit nem áldozok a
megszüntetésre, tehát elérték, amit akartak,
náluk maradtam előfizető, őket gazdagítom. Nem
egészen tartom korrektnek őket, de amint tudok,
kilépek.
Nagy örömre – véletlenül -
találtam Önökre internetes
böngészésem során. A honlapjukon
található információk között
keresgélve fedeztem fel, hogy a
mienkhez hasonló problémával már
sokan megkeresték az alapítványt.
Esetünk a következő:
Kisvállalkozásunk kötött egy
szerződést 2011. tavaszán a Vodafone
telefonszolgáltatóval Üzleti Fix
21000 osztható csomagra (8
SIM-kártya). A kártyák közötti
ingyenes beszélgetés opció és a
lebeszélhető alapdíj miatt
telefonálási szokásainkat figyelembe
véve, számunkra ez rendkívül
kedvezőnek tűnt.
A 2012. júliustól bevezetésre kerülő
telekommunikációs adó miatt azonban
a szolgáltató egyoldalú
szerződésmódosítása következtében a
havi díjaink irreális mértékben
megemelkedtek. A 8 SIM-kártya után
minden hónapban csak az alapdíjunk
12.700,- Ft-tal megnövekedett, ami
több, mint 60 % az eredetihez
képest, úgyhogy ezért semmilyen
plusz szolgáltatás nem jár.
Felmondási lehetőségünk
készülékhűség miatt nem volt
lehetséges. Az általam kiszámolt
összes beszélgetés – amiben az
ingyenes egymás közötti opció is
benne van – perce után fizetendő 2
Ft-os adó meg sem közelítené a
kiegészítő havi díj összegét.
Ráadásul 2012. januárjától ez még
duplájára fog növekedni.
Véleményem szerint amit a Vodafone
Zrt. művelt a tarifaemeléssel
kimeríti a tisztességtelen
kereskedelmi gyakorlat fogalmát,
arról nem is beszélve, hogy az
előzetes kommunikációja ellenére nem
1.250 Ft kártyánkénti emelést
hajtott végre, hanem azt még áfával
növelten a nyakunkba varrta (1587.50
Ft/kártya).
Tehetünk-e ezzel kapcsolatban
valamit, fordulhatunk-e valahová,
hogy valaki kimondja az alábbiakat:
A szolgáltató tisztességtelenül járt
el, az eredetileg törvényben
egyértelműen a szolgáltatóra kirótt
adónemre hivatkozva bújtatott
díjemelést végrehajtva a Vodafone
tisztességtelen haszonra tett szert?
Kérem szépen tájékoztassanak,
amennyiben tudomásuk van vagy lesz
bármilyen a Vodafone Zrt
díjemelésével kapcsolatos
fogyasztóvédelmi perről.
Tisztelettel: C. Andrea,
|
|
|