A Ford takarékosságból ezreket gyilkolt
A légszennyezés miatt évente 3,5-3,7 millió ember hal meg, így a VW manipulálása közvetve életellenes dolog. De ez kismiska a Ford esetéhez képest.
A hetvenes években a Ford a Pinto kisautóval kívánta visszaszerezni pozícióját a piacon. Felgyorsították a fejlesztést, de már a gyártás megkezdése előtt kiderült egy súlyos konstrukciós hibája; elég volt már 30 km/h sebességgel belemenni hátulról, hogy a benzintank megsérüljön, tűz keletkezzen.
A hátsó utasoknak nem sok esélyük volt kimenekülni a háromajtós kocsiból. A Fordnál tudtak a hibáról, és cselekedtek is. Kikalkulálták, hogy az autó életciklusa alatt nagyjából hány baleset történik majd, mennyi sérült és halálos áldozat várható, ezekért mennyi kártérítést kell majd fizetni. Arra jutottak, hogy a mintegy 50 millió dolláros összeg kevesebb mint amennyibe a módosítás – autónként 11 dollár – kerülne. Így javítás nélkül megkezdték a sorozatgyártást. A halálos áldozatok számát kétezer fölé becsülik. Az esetre fény derült, és a botrány hatására ’78-ban minimális korrekcióval elhárították az életveszélyt.
Nagy port vert fel a Takata légzsák beszállító botránya is, amely a hibás (magukból lövedékszerűen fém alkatrészeket kilövő) vezető- és utasoldali légzsákokat szállított be sok-sok autómárka 34 millió gépkocsija számára. Számtalan komoly sérülés lett az eredmény.
A Toyotának 2009 és 2011 között 9 millió autót kellett visszahívnia egy olyan hiba miatt, amely a járművek váratlan gyorsulását okozta, a
General Motors pedig csak tavaly 27 millió autót hívott vissza a gyújtásrendszer hibája miatt. Nemrégiben valamivel több mint kétmillió autót hívott vissza a Suzuki füstölő gyújtáskapcsolók miatt. Több százezer 2014-ben készült dízel
Mercedest (A, B, C, E, S, GL, ML, CLA, GLA, CLS és V osztály, valamint a Viano, Vito és Sprinter) is visszahívtak láncfeszítő tömítés cserére. A visszahívás a Magyarországon forgalomba helyezett autókat is érintette.
|
|