|
|
|
Új korszak hajnalán, kínai óriásokkal
2022-ben a pandémia és az orosz–ukrán háború következtében megtorpanó gazdaság, energiaválság és inflációs sokk új korszakot nyitott a magyar és EU-s e-kereskedelemben egyaránt. A kínai kereskedők piacformáló hatása leginkább a rendelések számában szembetűnő: a belföldi kereskedők által kiszolgált online rendelések száma bár csak 7 százalékkal nőtt 2023-ban, a magyar vásárlók valójában ennél sokkal többet rendeltek, csak épp nem belföldi vagy EU-s magyar kereskedőktől.
A magyar vásárlók által generált, teljes – azaz belföldi + nemzetközi – e-kereskedelmi rendelésállomány a GKID adatai alapján több mint 32 százalékkal bővült, és tavaly már meghaladta a 102 millió darabot.
A hazai e-kereskedelmi piac egyre eltérőbb képet fest kínálati és keresleti oldalról nézve. Miközben a belföldi és magyar piaci fókusszal bíró EU-s cégek sorra számolnak be csökkenő forgalomról és megtorpanásról, addig a vásárlók egyre több rendelést és pénzt hagynak ott a globális e-kereskedők felületein, bizonyítva azt, hogy az online vásárlás valójában határok nélküli és így a verseny is nemzetközi.
Aggódnak a hazai kereskedők
A Digitális Kereskedelmi Körkép a belföldi webáruházak hangulatát is vizsgálta. A felmérés keretein belül megkérdezett e-kereskedők a legnagyobb problémát a vásárlóerő és a kereslet csökkenésén túl
a hirdetési költségek emelkedésében látják (61 százalék),
ezt követi a kiskereskedelmi árak folyamatos növekedése (45 százalék),
valamint a külföldi, kínai kereskedők szerepének erősödése is (43 százalék).
Ezek a problémák ráadásul nem is függetlenek egymástól, és a kínai térhódítással párhuzamosan a kereslet további csökkenése és a hirdetési költségek emelkedése várható.
A kínai webáruházak forgalom- és vásárlóelszívó hatását az online FMCG-szektort leszámítva már minden e-kereskedelmi szegmens érzékeli, leghátrányosabban azonban a divat, játék és lakásfelszerelési kategóriát érinti.
A Magyar Posta kézbesítési megoldásainak kötelező bekötéséről az e-kereskedők 98 százaléka értesült és informálódott, ugyanakkor ez a kötelezettség nem rendítette meg annyira a piacot, mint a Temu térnyerésének hatásai.
|