|
|
|
Változás
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) 2016. december 31. napi jogutódlással megszűnt.
Majd az Innovációs és Technológiai Minisztérium alá tartozott a fogyasztóvédelem.
Jelenleg az Igazságügyi Minisztériumhoz tartozik a terület.
A hazai fogyasztóvédelmi rendszer jelenleg három lábon áll.
Az egyik a hatósági terület, a feladatot a kormányhivatalok látják el.
A másik a békéltető testületek hálózata, a harmadik a civilek tevékenysége.
Részletek
2017. január 1-jétől mind a 197 járási hivatalban elérhető a fogyasztóvédelem. Így mindenki a lakóhelyhez legközelebbi hivatalban intézheti fogyasztóvédelmi ügyét, kérhet tanácsot például jótállási, szavatossági, panaszkezelési kérdésekben.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba olvadásával a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörök és feladatok 2017. január 1. után is megmaradtak. Az átalakulás következtében az elsőfokú fogyasztóvédelmi hatósági feladatok a kormányhivataloktól átkerültek a járási hivatalokhoz.
Ennek eredményeként a vásárlók, a családok már 197 járásban kérhetnek közvetlenül fogyasztóvédelmi tanácsokat és intézhetik panaszaikat a járási hivatal fogyasztóvédelemmel foglalkozó munkatársainál, akik szükség esetén lefolytatják a hatósági eljárást. A másodfokú hatósági feladatok – amelyeket korábban az NFH látott el – országos illetékességgel a Pest Megyei Kormányhivatalhoz kerültek.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium általános jogutódként továbbra is ellátja a fogyasztóvédelmet érintő stratégiai feladatokat. Az ellenőrzéseket a járási hivatalok munkatársai végzik a minisztérium által jóváhagyott éves ellenőrzési és vizsgálati program alapján.
A kormány továbbra is a családok, vásárlók érdekeit védi. Az új struktúrától azt várjuk, hogy több fogyasztói, vásárlói problémát old meg, mivel minden eddiginél több helyen tesszük elérhetővé az ügyintézést. Így összességében a fogyasztóvédelem még közelebb kerül az emberekhez – tájékoztatott Kara Ákos infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár.
A fogyasztók egyéni jogviták rendezése érdekében továbbra is fordulhatnak a megyeszékhelyen és fővárosban működő
békéltető testületekhez.
(Forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium)
A Fogyasztóvédelemért Felelős Helyettes Államtitkárság feladatairól a
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium SZMSZ-ében tájékozódhat.
A fogyasztóvédelem korábbi államigazgatási szervezetrendszere
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium fogyasztóvédelmi szerepe
A jelenlegi kormányzati munkamegosztás szerint a fogyasztóvédelemért a szociális és munkaügyi miniszter a felelős. Ebben a munkamegosztásban a tárca felelőssége kiterjed a fogyasztóvédelmi politika kidolgozásáért, más pokorábbi litikákban való érvényesítéményi feltételeire vonatkozó javaslat elkészítéséért, a fogyasztói jogok jogalkotásban való érvényesítéséért. Itt kell ellátni - a minisztérium által működtetett tárcaközi Piac-felügyeleti Tanács, valamint a minisztérium felügyelete alá tartozó Nemzeti Fogyasztóvédelmi
Hatóság útján - a nem élelmiszerek körébe tartozó termékek és szolgáltatások piac-felügyeleti ellenőrzésének szakmai irányítását is. Továbbá a tárca működteti a Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Testületet is a civil érdekérvényesítés elősegítésére.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Az államigazgatási szervezetrendszer alapvető eleme a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, melyet a Kormány 2007. szeptember elsejével a korábbi Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség és a területi felügyelőségek összevonásával hozott létre. A Fogyasztóvédelmi Hatóság mint központi hivatal – piac-felügyeleti tevékenységén túl - a fogyasztók védelme érdekében fontos szerepet tölt be, különösen azáltal, hogy elősegíti a fogyasztók jogainak érvényesítését, a fogyasztók tájékoztatását, oktatását. A korábbi Főfelügyelőség hatásköre kezdetben korlátozott volt, mivel az Országos Kereskedelmi és Piaci Főfelügyelőség jogutódjaként csak a kereskedelmi tevékenységek és egyes szolgáltatások ellenőrzésére volt hivatott. A fogyasztók kiterjedt védelme érdekében vált indokolttá a Főfelügyelőség feladat- és hatáskörének bővítése. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség feladatkörét - az egységes állami pénz- és tőkepiaci felügyeletről szóló jogszabállyal összhangban - a pénzügyi szolgáltatások, illetve a kölcsönszerződések, a biztosítási szerződések, valamint a közüzemi szerződések tekintetében felmerülő bejelentések megvizsgálására is ki kellett terjeszteni. A törvény az NFH-t feljogosítja arra, hogy bármely, a fogyasztókat érintő ügyben vizsgálatot folytasson, és a fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértése esetén fogyasztóvédelmi bírságot szabjon ki. Ugyanakkor hatásköre nem érintheti a jogszabály alapján más szerv hatáskörébe utalt fogyasztóvédelmi feladat- és hatásköröket.
A Kormány a korábbi jogszabályokat 2007. szeptember 1-jétől módosította.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságról szóló, 2007. szeptember 1-jén hatályba lépett 225/2007. (VIII.31.) Korm. rendelet szerint:
7. §
(1) Fogyasztóvédelmi hatóságként a Kormány közigazgatási hatósági ügyekben az NFH-t jelöli ki.
(2) Közigazgatási hatósági ügyekben első fokon regionális illetékességgel a felügyelőségek, másodfokon országos illetékességgel az NFH központi szerve jár el.
(3) A Kormány
a) a felügyelőségek gyógyszerek reklámozásával kapcsolatos eljárásában az Országos Gyógyszerészeti Intézetet, az NFH központi szerve által lefolytatott másodfokú eljárásban az Egészségbiztosítási Felügyeletet,
b) a felügyelőségek gyógyászati segédeszközök reklámozásával kapcsolatos eljárásában az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatalt, az NFH központi szerve által lefolytatott másodfokú eljárásban az Egészségbiztosítási Felügyeletet,
c) a felügyelőségek elektronikus úton kötött szerződésekre vonatkozó szabályok megsértésével kapcsolatos eljárásában a Nemzeti Hírközlési Hatóságot jelöli ki szakhatóságként.
8. §
(1) Ha e rendelet eltérően nem rendelkezik, fogyasztóvédelmi hatóságként a Kormány a területileg illetékes felügyelőséget jelöli ki.
(2) A Kormány
a) a gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. törvény 20. §-ának (2) bekezdésében,
b) az Fgytv. 21. §-ának (3)-(4) bekezdésében, 39. §-ának (1) bekezdésében, 43/A. §-a (1) bekezdésének d) pontjában, valamint (3) bekezdésében, illetve 50. §-ában,
c) az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény (a továbbiakban: Eht.) 16. §-ának k) pontjában,
d) a biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény 76. §-ának (2) bekezdésében
fogyasztóvédelmi hatóságként az NFH központi szervét jelöli ki.
(3) A Kormány
a) az Fgytv. 3. §-ának (3) bekezdésében, 17. §-ának (5) bekezdésében, 43/A. §-a (1) bekezdésének a)-c) és e)-j) pontjában, valamint (2) és (4) bekezdésében, továbbá 48. §-ának (3) bekezdésében,
b) a gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény 10. §-a (1) bekezdésének f) pontjában,
c) a villamos energiáról szóló 2001. évi CX. törvény 11. §-ában,
d) a földgázellátásról szóló 2003. évi XLII. törvény 5. §-ában,
e) a biztosítókról és a biztosítási tevékenységről szóló 2003. évi LX. törvény 10. számú melléklete A) pontjának 11. alpontjában,
f) az élelmiszerekről szóló 2003. évi LXXXII. törvény 11. §-a (1) bekezdésének c) pontjában,
g) az Eht. 21. §-ában, 42. §-a (2) bekezdésének c) pontjában, valamint 45. §-ának (3) bekezdésében,
h) a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény 4. §-a (1) bekezdésének b) pontjában, 7. §-ának e) pontjában, 8. §-a (1) bekezdésének a)-b) és f) pontjában, 9. §-ában, 10. §-ának a) pontjában, 11. §-ának (1) bekezdésében, valamint 18. §-ának e) pontjában
fogyasztóvédelmi hatóságként az NFH-t jelöli ki.
Az NFH általános hatásköre meglehetősen széles körű, magában foglalja:
- a fogyasztóvédelmi jogszabályok megtartásának felügyeletét,
- a piac-felügyeleti tevékenységet,
- a fogyasztóvédelmi politika érvényesülésével kapcsolatos jogköröket,
- valamint az ezek megvalósulását segítő koordinációs propagandatevékenységet egyaránt.
Szabálysértési hatósági jogkör
Az NFH - általános fogyasztóvédelmi felügyeleti hatáskörei mellett - szabálysértési hatóságként is eljár. A szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény, valamint a végrehajtása tárgyában kiadott 11/2000. (II. 23.) BM rendelet rendelkezései értelmében az általános hatáskörű szabálysértési hatóság az önkormányzat jegyzője. A fogyasztóvédelmi felügyelőségek, illetőleg az élelmiszer-ellenőrzés körében az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat úgynevezett különös hatáskörű szabálysértési hatóságok. Szabálysértési hatósági jogkörükben eljárva - a fogyasztók sérelmére elkövetett jogsértések esetében - szabálysértési pénzbírságot, illetőleg helyszíni bírságot szabhatnak ki. A szabálysértési törvény felhatalmazása alapján a 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet 71-92. §-aiban határozták meg a fogyasztóvédelmi szabálysértéseket.
Reklámfelügyeleti jogkörök
A reklámjogi szabályok megsértése esetén a hatáskör megoszlik az NFH, a Gazdasági Versenyhivatal és az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) között. A reklámtörvény 15. §-a az NFH-t ruházza fel általános reklámfelügyeleti jogkörrel, míg a Gazdasági Versenyhivatal a fogyasztók megtévesztésére irányuló magatartások, valamint a fogyasztók választási szabadságát korlátozó kereskedelmi módszerek visszaszorítása érdekében indíthat eljárást. A gyógyszerek és a gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású termékek reklámjára és gyógyszerismertetésére vonatkozó reklámfelügyeleti eljárás lefolytatására az Országos Gyógyszerészeti Intézet is jogosult.
Fogyasztóvédelmi hatáskörrel rendelkező egyéb állami szervek
Az állami fogyasztóvédelmi intézményrendszerben a fogyasztóvédelmi felügyelőségek hatásköre nem kizárólagos jellegű, a jogszabályok egyéb állami szerveket, más hatóságokat is felruháznak, illetőleg felruházhatnak fogyasztóvédelmet érintő hatáskörökkel. A hatásköri összeütközést elkerülendő, a fogyasztóvédelmi törvény kimondja, hogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság hatásköre nem terjed ki jogszabályban más szervek hatáskörébe utalt fogyasztóvédelmi feladat- és hatáskörökre. Ennek alapján, ha az NFH megállapítja, hogy az ügy elbírálása jogszabály alapján más szerv feladat- és hatáskörébe tartozik, megkeresi az eljárásra jogosult hatóságot.
A fogyasztóvédelem felügyeletére hatáskörrel rendelkező - a bizottság által is meghallgatott, illetve írásos tájékoztatásért megkeresett - központi szervek, hatóságok az alábbiak:
- Nemzeti Hírközlési Hatóság,
- Gazdasági Versenyhivatal,
- Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete,
- Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat,
- Magyar Energia Hivatal,
- Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal,
- Országos Rádió és Televízió Testület,
- Országos Gyógyszerészeti Intézet,
- Egészségbiztosítási Felügyelet.
A felsorolt szervek - a Gazdasági Versenyhivatal kivételével - ágazati hatósági jogkörükben eljárva felügyelik a fogyasztóvédelmi rendelkezések betartását, illetőleg látnak el hatósági jellegű feladatokat. Fontos megjegyezni, hogy a Fogyasztóvédelmi Hatóság tevékenységének hatékonysága érdekében elengedhetetlen a fogyasztóvédelemmel foglalkozó általános hatáskörű szervek és az ágazati hatóságok együttműködése. Az együttműködési és tájékoztatási kötelezettség alapulhat jogszabályi kötelezettségen, illetőleg a fogyasztóvédelmi törvényben szabályozott együttműködési megállapodáson.
FOGYASZTÓVÉDELEMBEN JOGSZABÁLYI FELHATALMAZÁS ALAPJÁN
HATÁSKÖRREL RENDELKEZŐ HATÓSÁGOK ÉS KÖZPONTI SZERVEZETEK LISTÁJA
Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat
Egészségbiztosítási Felügyelet
Gazdasági Versenyhivatal
Magyar Energia Hivatal
Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal
Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Nemzeti Hírközlési Hatóság
Országos Gyógyszerészeti Intézet
Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség
Országos Rádió és Televízió Testület
Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete
|
|
Egyéb hatóságok, szervezetek honlapjai
Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal
Állami Foglalkoztatási Szolgálat
Állami Számvevőszék
Egészségügyi Minisztérium
Európai Bizottság Mo.-i Képviselet
Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium
Gazdasági és Közlekedési Minisztérium
Határőrség
Honvédelmi Minisztérium
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
Kincstári Vagyoni Igazgatóság
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium
Közbeszerzések Tanácsa
Közigazgatási és Elektronikus Közszolg.
Közp. Hivatala
Központi Statisztikai Hivatal
Központi Szolgáltatási Főigazgatóság
Külügyminisztérium
Magyar Államkincstár
Magyar Gépjárműipari Szövetség
Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal
Miniszterelnöki Hivatal
Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Nemzeti Közlekedési Hatóság
Oktatási és Kulturális Minisztérium
Országgyűlési Biztos Hivatala
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
Orsz. Környezetvéd., Természetvéd.
és Vízügyi Felügy
Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség
Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság
Országos Rendőr-főkapitányság
Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium
Pénzügyminisztérium
Professzorok Háza
Szociális és Munkaügyi Minisztérium
Vám- és Pénzügyőrség
|
|
|
|