|
|
|
|
Az EFK a fogyasztóknak nyújt ingyenes panaszkezelési és jogi segítséget, valamint idegen nyelvi támogatást a más EU-s országbeli, norvég, izlandi és – a Brexit ellenére fenntartott együttműködésnek köszönhetően – az egyesült királyságbeli vállalkozásokkal szemben felmerült határon átnyúló panaszaik és jogvitáik megoldásához, az ezen országokban működő társszervezeteivel együttműködésben.
A határon átnyúló panasz sikeres rendezésének egyik előfeltétele, hogy a fogyasztó reális, jogilag és bizonyítékokkal (pl.: szerződés, visszaigazolás, számla, nyugta, bankszámlakivonat a fizetésről, jegyek stb.) is alátámasztható igénnyel, követeléssel lépjen fel a vállalkozással szemben.
A benyújtott panaszok többsége az elektronikus kereskedelem, online szolgáltatások, a légi utasok jogai, valamint a turizmus területén az autóbérlés és szálláshelyek témakörével kapcsolatos. A magyar EFK-hoz hazai működésének kezdete óta összesen 21.000 db határon átnyúló panasz érkezett, melyek többségét, 15.000 panaszt (idén 1.700 db) magyar fogyasztók nyújtottak be külföldi vállalkozásokkal szemben.
A többi panaszt uniós fogyasztók nyújtották be magyar vállalkozásokkal szemben.
Az EFK és külföldi társközpontjai segítségének köszönhetően a megalapozott fogyasztói panaszok 60 százaléka sikeresen rendeződik.
Az EFK közvetlenül kapcsolatban áll a fogyasztókkal, és a határon átnyúló jogviták rendezése mellett személyre szabott tanácsadást is végez. Ennek során az EFK tájékoztatást nyújt a belföldi, illetve EU-n kívüli (például svájci, kínai, USA-beli) vállalkozásokat érintő, elsősorban turizmussal és e-kereskedelemmel kapcsolatos egyéb megkeresések kapcsán, évente átlagosan 3500-4000 esetben.
|