|
|
|
Milyen
panaszlehetőségeink vannak? Hova fordulhatunk, ha megkárosítanak?
A legelső lehetőség, amivel a
vásárlás helyszínén élnünk kell, hogy jegyzőkönyvet veszünk fel a problémáról.
A Vásárlók könyve
A Vásárlók könyve A/4-es
méretű, nyomtatott füzet. Fedőlapjára nagy betűkkel van rányomtatva elnevezése,
illetve a vonatkozó törvény néhány passzusa. Jól látható helyre kell
kifüggeszteni, hozzá tartozó tollat is kötelező biztosítani (2005. évi CLXIV törvény /5.§ 4/).
A könyvborítót a helyi jegyző lepecsételt, nemzeti színű fonallal, valamint
aláírásával hitelesíti. A nyomtatvány húsz, sorszámozott, hárompéldányos oldalból áll.
Amennyiben a vásárlónak bármilyen panasza van az üzletben vásárolt áruval, a
vendéglátóhelyen kapott szolgáltatással vagy a kölcsönzött termékkel
kapcsolatban, a panaszát szóban vagy a vásárlók könyvébe történő bejegyzéssel,
írásban teheti meg. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy
befolyásolni tilos.
Ha különösen sérelmesnek tartjuk esetünket, és a kereskedő nem orvosolja a panaszt,
érdemes inkább a vásárlók könyvébe történő bejegyzést választani, mert a szóbeli
kérést utóbb nehezebb bizonyítani. A kitöltés után nem az első, hanem a második lapot kell kitépnünk és eltennünk.
A vásárlók könyvét minden, a fogyasztókkal közvetlen kapcsolatban álló
kereskedelmi, vendéglátó, fogyasztási cikkeket javító és kölcsönző tevékenységet
végző helyen lennie kell (pl. üzletben, piaci elárusító helyen, étteremben,
büfében, motelben, benzinkúton), ezért ne fogadjuk el, ha a kereskedő azt
állítja, hogy az ő boltjában nincs.
A vásárló által tett bejegyzést érdemben meg kell vizsgálni, és az intézkedésről a
vásárlót tájékoztatni kell. A jegyző, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a
felügyelőségek két évre visszamenőleg vizsgálhatják a vásárlók könyvébe tett
bejegyzéseket.
Az a kereskedő, aki a vásárlók könyvét szabálytalanul kezeli, a fogyasztóvédelmi
felügyelőség intézkedésével, és akár ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal is
számolhat (a szabálysértési tényállás megnevezése: kereskedésre vonatkozó
szabályok megsértése).
A Vásárlók könyve nem csupán panaszkönyv, hanem észrevételeink, javaslataink
megtételének helye is. Ezek kivizsgálására és megválaszolására ugyanúgy a fenti
szabályok érvényesek, így a könyvet nyugodtan használjuk akkor is, ha nem akarunk kifogással élni.
A fogyasztói vitarendezés egyéb fórumai
A hatóságok nem jogosultak egyedi fogyasztói panasszal kapcsoltban eljárni, így
kialakultak más panaszkezelési lehetőségek, fórumok is.
1. Több webes oldal (pl. a Panaszfal) foglalkozik egyedi panaszokkal, ahol a leírt eseteket
átböngészve, vagy a többi fórumozótól saját problémánkra is iránymutatást,
megoldást találhatunk. A 2007. augusztus végén indult panaszfalas
fórumra az év végéig 17 500, míg 2008. első negyed évben 23 500 hozzászólás
érkezett. A fórumoldalra regisztrált felhasználók száma április elejére már
meghaladta a 2 400 főt.
2. A Fogyasztóvédő Alapítvány országosan működő, civil, közhasznú, nonprofit szervezet.
(FVA) 1997. évi alakulása óta foglalkozik tanácsadással és panaszközvetítéssel a megkárosítottak és a cégek között.Mivel az érintett hatóságok (GVH, NFH, NHH, PSZAF stb.) nem jogosultak egyedi fogyasztói panasszal kapcsoltban eljárni, szükség van olyan állami és gazdasági szférától egyaránt független szervezetre, amely a vásárlók ügyeivel elfogulatlanul foglalkozik, mindenki számára érthetően ad tanácsot, közvetít – és ezt gyorsan teszi, nem hónapokig tartó idegőrlő procedúra által.
Az alapítvány célja a fogyasztó és a gazdálkodó szervezet közötti vitás ügy, a fogyasztói jogvita egyezségen alapuló rendezésének megkísérlése, segítése. Az alapítvány nem hivatal, nem felettes szerve egy cégnek sem, eljárási jogköre sincs. Ingyenes tanácsadó és érdekközvetítő, amely szakértelme mellett a fogyasztói jogokért – jó értelemben – akár a nyilvánosság erejét is használja.
1997-2007. között az alapítványhoz mintegy 107 ezer megkeresés érkezett, amelyekből 52 ezer panaszt közvetítettünk az érintetteknek, valamint 37 ezer esetben közvetlenül adtunk a hozzánk fordulóknak tájékoztatást jogaikról. A közelmúltban már egyre több esetben kérik ki maguk a cégek is szakmai véleményünket. A beérkező esetek közül legmagasabb a kereskedelmi és szolgáltatási ügyek száma. Számottevő még az utazási, a pénzügyi és biztosítási szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszok mennyisége. 2007. évben a megalapozott (valós) panaszügyek aránya kb. 64% volt. Míg a múlt évtized végén a cégek panaszokra való válaszadási hajlandósága 18-20 százalékra volt tehető, ez az arány mára meghaladja a 87 százalékot.
Fogyasztóvédő Alapítvány panaszközvetítési ügyszámai 1997-2007.
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
201
|
747
|
986
|
1734
|
2083
|
1971*
|
2536
|
3483
|
6627
|
13324
|
18775
|
|
(audit: HÍRmarket)
*adatvesztés 2 hónap
3. Békéltető testületek
Magyarországon a
békéltető testületek 2000. évtől kezdve kezdték meg tevékenységüket.
Az 1997. évi fogyasztóvédelmi törvény VI. fejezete és a 211/1998.
(XII.24.) Kormányrendelet rendelkezései határozták meg elsődlegesen a
békéltető testületekre vonatkozó rendelkezéseket. A
testületek a törvény szóhasználata alapján a területi gazdasági kamarák
mellett működő, független testületek, minden megyében (megyeszékhelyen)
és a fővárosban működnek.
Az eljárás kérelemre indul és ingyenes. A békéltető testületi eljárás megindításának
feltétele, hogy a fogyasztó nyilatkozzon, hogy az érintett gazdálkodó
szervezettel közvetlenül megkísérelte a panaszügy rendezését. A kérelmet
a békéltető testület elnökéhez írásban kell benyújtani. Az eljárás során
a tanács elnöke egyezséget kísérel meg létrehozni a felek között. Ha az
egyezség megfelel a jogszabályoknak, a tanács azt határozattal
jóváhagyja, ellenkező esetben, illetve egyezség hiányában az eljárást
folytatja. A tanács az eljárást az eljárás megindulását követő hatvan
napon belül befejezi. Indokolt esetben ez a határidő legfeljebb harminc
nappal meghosszabbítható.
A békéltető testületi határozatnak nincs kötelező ereje, de egy esetleges későbbi
bírósági eljárásban bizonyítékként szolgálhat.
Békéltető testületek ügyszámai 2000-2007.
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
419
|
448
|
652
|
1082
|
1806
|
2496
|
3537
|
3776
|
4540
|
5978
|
7456
|
(Forrás: FEOSZ, valamint az MKIK GVI számítása a
békéltető testületek ügyforgalmi adatbázisa alapján.)
4. Jogi út
Legutolsó esély, hogy jogosnak tartott panaszunkat megnyugtatóan rendezzük, az időigényes (és drága) jogi út.
Mit tegyünk és mit ne
Ha vásárláskor úgy érzi, megkárosították, higgadtan próbáljon az eladókkal vagy ügyfélszolgálatosokkal egyeztetni. A szép szó sokszor csodát tesz! Ha ez nem segít, írjon be a Vásárlók könyvébe, az jegyzőkönyvnek minősül.
Panaszát mindig írásban is küldje meg a cégeknek, az később nem letagadható. Ne higgyen a rögzített telefonbeszélgetés bizonyító erejében, elvétve találkoztunk olyan esettel, amikor egy cég azt maga ellen felhasználta volna.
Panaszközvetítéshez szükségünk van a vásárlás adataira (számlaszám, vásárlás helye, ideje, ügyfélszám stb.). Egyes cégek (pl. mobilszolgáltatók, internet-szolgáltatók, pénzintézetek) általában elvárják, hogy a panaszos írásbeli meghatalmazást adjon alapítványunknak a közreműködéshez.
Ha levélben megkeresi panaszával a céget, nem érdemes hosszú, lekezelő, vagdalkozó levelet írnia. Csak a tárgyra, a konkrét problémára szorítkozzon. A levelét olvasó ügyfélszolgálatos úgysem bántódik meg, a vitriolos stílusát nem fogja értékelni. Legfeljebb hozzáállása lesz elutasító. Napi munkája során sok panaszt kezel, már immunis, biztos gyakorlottabb ügykezelő, mint Ön.
A civil szervezetek nem felettes szervei a gazdasági szereplőknek, eljárási jogkörük nincs. A panaszkezelésben tudnak segíteni; jogi és szakmai tanáccsal és közreműködésükkel. Az állami fogyasztóvédelmi szervezetek törvényi felhatalmazás hiányában egyedi ügyfélpanaszokkal érdemben nem foglalkoznak.
A Vásárlónak alapjában mindig igaza van! Ő viszi a pénzét a vásárra, ha becsapják, joggal van felháborodva. Szerencsére a cégek egyre nagyobb hányada érti meg, az ügyfélbarát ill. vásárlóbarát politika hosszú távon jobban megéri, mint a valótlan képpel csalogató, milliókba kerülő reklámok finanszírozása.
|
|