Vissza

 


Tovább

Banki chargeback: a leggyorsabb visszaút, ha online csalás történt
Ha bankkártyával fizettünk, akkor a banknál kérhetjük a visszaterhelési (chargeback) eljárást. Ez egy nemzetközi szabályrendszer, amelynek lényege, hogy ha a vásárló bizonyítja: a terméket nem kapta meg, vagy a szolgáltatás nem teljesült, akkor a bank közbenjárhat a pénz visszaszerzésében.
A folyamat általában úgy indul, hogy felvesszük a kapcsolatot a bank ügyfélszolgálatával, letiltjuk a kártyát (ha további visszaélés veszélye áll fenn), és kérjük a chargeback indítását. A bank bekéri a bizonyítékokat, majd a kártyatársaságon keresztül elindítja az eljárást.
A chargeback nem azonnali, akár több hétig vagy hónapig is eltarthat. A rutinosabb online csalók viszont sajnos perceken belül felveszik vagy továbbutalják a pénzüket a számlájukról, de egy próbát megér a dolog. A siker esélye annál nagyobb, minél előbb jelezzük a problémát, és minél alaposabb a dokumentáció.

Mi a helyzet, ha valamelyik modern, online bankon keresztül történt a tranzakció?

A Revolut és más fintech alkalmazások esetén is van lehetőség panaszt tenni. Az alkalmazásban a tranzakcióra kattintva indíthatjuk el a reklamációt, és megadhatjuk, miért tartjuk csalásnak az ügyletet. A Revolut ügyfélszolgálata vizsgálatot indít, és ha jogosnak látja a panaszt, visszatérítheti az összeget.
Ugyanakkor tudni kell, hogy a fintech cégek gyakran szigorú feltételekhez kötik a kártérítést. Ha például a felhasználó önként utalta át a pénzt egy csalónak (nem ellopták az adatait, hanem „önként” fizetett), kisebb az esély a visszatérítésre. Ettől függetlenül mindig érdemes megpróbálni, mert ezek a cégek is részt vesznek a nemzetközi kártyatársaságok rendszerében, így adott esetben chargebacket is indíthatnak.
Sok ilyen fintech cég nem rendelkezik magyar nyelvű ügyfélszolgálattal, így a reklamációkat is van, hogy angol nyelven kell intézni!

Rendőrségi feljelentés: miért nélkülözhetetlen

Sokan úgy érzik, nincs értelme rendőrséghez fordulni, mert a csalók ügyesek és nehezen elérhetők. Ez tévhit. A feljelentés nemcsak jogi kötelezettség, hanem a visszaszerzés esélyét is növeli.
A rendőrség online is fogadja a feljelentéseket. Fontos, hogy minél több bizonyítékot csatoljunk: üzeneteket, hirdetésképernyőt, bankszámlaszámot, tranzakciós adatokat. Ha a csaló külföldi, akkor a nyomozás hosszabb lehet, de a hatóságok nemzetközi együttműködésben is tudnak lépni.
Az eljárás során a rendőrség gyakran együttműködik bankokkal, kiberbiztonsági szervezetekkel és más országok rendőrségeivel. A siker nem garantált, de feljelentés nélkül biztos, hogy nincs esélyünk a pénz visszaszerzésére, ráadásul másokat sem védünk meg.

Mi történik, ha a csaló külföldi?

A külföldi csalók gyakran használnak hamis számlákat, bonyolult pénzmozgatási láncot, vagy kriptovalutát, hogy elrejtsék a nyomukat. Ennek ellenére a banki és rendőrségi csatornákon keresztül még mindig van esély a pénz nyomon követésére.
Ha például a csaló egy EU-s számlára kérte az utalást, a pénz útja követhető, és az adott ország bankja, rendőrsége együttműködhet a magyar hatóságokkal. Ha viszont a pénz kriptóba vagy egzotikus számlára került, a visszaszerzés jóval nehezebb, néha szinte lehetetlen. Ezért is lényeges, hogy nagyon gondoljuk meg a dolgot, mielőtt bármit is kifizetünk ilyen módon!

Mit tehetünk a siker érdekében

A legfontosabb tényező az idő. Minél hamarabb jelezzük a banknak és a hatóságoknak a csalást, annál nagyobb az esély, hogy a tranzakciót meg tudják állítani vagy visszafordítani. Ha napokig várunk, a pénz már továbbutalták, és sokkal nehezebb nyomára bukkanni.
Mindig gyűjtsük össze az összes lehetséges bizonyítékot, ne hagyjunk ki semmit. Egy egyszerű képernyőkép vagy hirdetésfotó is döntő lehet a vizsgálat során. Ha több áldozat jelentkezik ugyanazzal a csalóval kapcsolatban, a rendőrség összevonhatja az ügyeket, és nagyobb eséllyel találják meg az elkövetőt.

Gyakori tévhitek

Sokan azt hiszik, hogy „kis összegért” nem érdemes rendőrséghez fordulni. Pedig a csalók például az online piactereken pont erre játszanak: ha minden áldozat 5-10 ezer forintot veszít, ők mégis milliókat keresnek, mert senki sem jelentkezik. A feljelentés összeadódik, és egy sorozatos csaló ellen komolyabb nyomozás indulhat.
Mások attól tartanak, hogy a bank „úgyis” elutasítja őket. Ez sem igaz. A bankoknak kötelessége kivizsgálni a panaszt, és a kártyatársaságokon keresztül visszakövetelni a pénzt, ha jogszerű. Nem garantált a siker, de esély mindig van.

Íme egy praktikus ellenőrző lista ilyen esetekre:

Azonnal mentsük le az összes bizonyítékot (üzenetek, hirdetés, tranzakciók).

Vegyük fel a kapcsolatot a bankunkkal

Kérjük a kártya letiltását és a chargeback eljárást.

Tegyünk feljelentést a rendőrségen, csatoljuk az összes adatot.

Ha a csaló külföldi, jelezzük külön, melyik számlára ment a pénz.

Soha ne fizessünk több pénzt „visszaszerzési díj” címén: ez újabb csalás lehet.

 
Kezdőlap   Fogyasztóvédelem   Hírek   Levelek   Üzenetek   Tesztek   Oldalajánló   Könyvajánló   Kapcsolat   A lap tetejére