Nyitott könyvek hajnala
A digitális korszakban a szakkönyvek és egyetemi jegyzetek összefűzött papírlapok helyett egyre inkább az interneten jelennek meg. Az Open Book nevű projekt célja, hogy a világ vezető szakembereinek műveit mindenki számára ingyenes hozzáférhetővé tegye az internet segítségével.
Miként hat az oktatásra az e-könyvek fejlődése?
Dél-Afrika: olvasásnépszerűsítés mobiltelefonon
A dél-afrikaiak többsége szegénynegyedekben vagy vidéki közösségekben él. Magas a munkanélküliség, az iskolák forráshiánnyal küzdenek, mindössze nyolc százalékuk rendelkezik könyvtárral. Sok tanulónak nehézséget okoz az írás-olvasás megtanulása, a tizenöt évnél idősebb lakosság 18 százaléka analfabéta.
A FunDza Olvasásnépszerűsítő Tröszt mobiltechnológiát használ arra, hogy kapcsolatot építsen ki az olvasókkal. Több mint ötvenezer fiatal dél-afrikai látogatja az oldalt okostelefonról vagy számítógépről, de Mixit alkalmazás segítségével akár régebbi mobiltelefonokról is. Az olvasók a fejezetek végén meg is vitathatják azok tartalmát a fórumokban.
Nem kerül semmibe
A Google Apps for Education rendszerhez tartozik egy Classroom nevű
menedzsment eszköz is, ami most már nemcsak számítógépen, hanem
Androidon és iOS-en is fut, tehát a tanár akár az órán, a saját
okostelefonjáról is hozzá tud férni. A diákok a rajzaikról készült
fotókat, pdf-eket és más dokumentumokat tudnak feltölteni, és a tanár
minden ilyen anyaghoz hozzáfér. Ezt a rendszert a diákok is elérik a
saját tabletjükön vagy okostelefonjukon, tehát nem kell állami pénzből
felszerelni őket.
Szintén ingyenes megoldás a lengyel Learnetic platformja, mellyel a
tanárok tudnak nagyon könnyen teszteket, izgalmasabb feladatokat és
bemutatókat készíteni az előre legyártott mintákból. Tesztek tableten és
számítógépen egyaránt elérhetők, akár otthonról is. A tanárok és a
diákok azért férnek hozzá ingyen, mert a Learnetic kiadóktól szed be
jutalékot, a platform webshopjában eladott e-tankönyvek és más
kiegészítők után.
Okos megoldás?
Az elmúlt hét évben több mint 160 milliárd forintot költött az állam a közoktatás informatikai eszközökkel való felszerelésére, az állomány értéke viszont leamortizálódott 67 milliárd forintra. Eközben a magyar diákok összesen 40 milliárd forintnyi eszközzel (okostelefonnal, tablettel, laptoppal) mennek be reggel az iskolába, és a tanárok első dolga az, hogy ezeket a privát eszközöket elzáratják, megtiltják a használatukat.
Az elavult papíralapú oktatásról való átállás erdőket, így fák
százezreit mentené meg az elpusztítástól. A digitális tananyag
előállítása jóval gazdaságosabb, később könnyebben frissíthető,
javítható, bővíthető. |
|
|