Vissza

 


A futásteljesítmény manipuláció

Az áruk szabad mozgása az Európai Unió egyik alappillére, amely számos előnnyel jár, ugyanakkor a tisztességtelen versenynek és inkorrekt tevékenységeknek is teret enged. A kilométeróra-csalás önmagában is több milliárd eurós veszteséget okoz az autóvásárlóknak Európában. A használtautó-vásárlók és a tisztességes kereskedők számára a nemzetközi adatok jelentik az egyetlen hatékony védelmet.

A kilométeróra-csalás problémájának megoldása nem könnyű feladat. Európa-szerte rengeteg használt autó kerül át másik országba, jellemzően nyugatról keletre.

A tisztességtelen személyek az importált jármű kilométer-számlálójának visszatekerésével vagy a sérülések eltitkolásával próbálják meg növelni az eladásból származó hasznukat. Csupán Lengyelországban évente legalább 1,1 milliárd euróval rövidítik meg a vevőket, míg Franciaországban az autóvásárlók 0,8 milliárd euróval fizetnek többet a korrekt vételárnál évente.

Elvétve történtek csak kísérletek a csalások visszaszorítására. A helyzet viszont fokozott keresletet teremtett a digitális, adatalapú termékek, például a járműtörténeti ellenőrzések iránt. A futásteljesítmény-manipulációt nem könnyű megfékezni. A hozzáértő vásárlók jó eséllyel felismerik a nem megfelelő alkatrészeket vagy hibákat, és gyanússá válhat számukra egy jármű állapota. A kevésbé tapasztaltak azonban kiszolgáltatott helyzetben vannak, így nemegyszer szembesülnek azzal, hogy az általuk vásárolt jármű messze nem felel meg az elvárásaiknak. A több mint 40 országból származó, többek között a futásteljesítményre, károkra, tulajdonosváltásokra és regisztrációkra vonatkozó nemzetközi adatok különösen hasznosak lehetnek azok számára, akik korábban csak a helyi piacokon ellenőrizték a járműveket, ahol szintén nagy számban vannak jelen import autók.

A csalók számos eszközhöz folyamodnak annak érdekében, hogy a kevésbé értékes autók árát feltornázzák, átverve ezzel a vásárlókat.

Akár több százezer kilométerrel is csökkenthetik a futásteljesítményt

A magyarországi apróhirdetésekben számtalan olyan autót találni, amely több százezer kilométert futott, de egyik sem éri utol azt a 2002-es BMW 5-ös széria modellt, melynek kilométerórája egészen elképesztő értéket – 901 327 kilométert – mutat. Az ilyen magas futásteljesítményű járművek végül elérik azt a pontot, ahol a hatjegyű kilométerszámláló a nulláról indul újra.

Ez a BMW 5-ös évente átlagosan több mint 45 ezer kilométert tett meg 2002 óta, ami jól mutatja, mennyi időt töltött az autó az utakon. Ezt követi egy 2009-es Audi A6 650 650 kilométerrel, és egy 2007-es Audi A6 601 290 kilométerrel.

Magyarországon a legnagyobb kilométeróra-csökkentést egy 2008-as Audi A6-nál találták – az óra állását elképesztő mértékben – 421.635 kilométerrel – hamisították meg. Nem sokkal marad el ettől egy 2008-as Peugeot Boxer, amelynél 399 992 kilométert csaltak, illetve egy 2002-es Audi A4, amelynek számlálóját 376 000 kilométerrel tekerték vissza.

Rengeteg probléma adódhat abból, ha olyan autót veszünk, amelynek kilométeróráját több százezer kilométerrel manipulálták. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen modell már nem megbízható, és gyakran meghibásodhat. Emellett a biztonsági kockázat sem elhanyagolható: egy ilyen magas futásteljesítményű autó nemcsak a vezetőre és az utasokra, hanem a többi közlekedőre is veszélyt jelenthet.

 
Kezdőlap   Fogyasztóvédelem   Hírek   Levelek   Üzenetek   Tesztek   Oldalajánló   Könyvajánló   Kapcsolat   A lap tetejére