Vissza

 


Ha késik a járat induláskor vagy érkezéskor

Ha késik az utas járata induláskor, az alábbi fogyasztói jogok illetik meg a 261/2004/EK rendelet alapján:

  • A repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatást kell kapnia az utasnak.

  • Étkezés és frissítők.

  • Két ingyenes telefonhívás, vagy faxüzenet, vagy e-mail küldési lehetőség.

  • Éjszakai szállás és reptéri transzfer a szállás és a repülőtér között, ha a késési idő indokolja.

  • 5 óra várható indulási késés esetén az utas elállhat a további utazástól, és kérheti a jegyár visszatérítését.

  • Átfoglalási lehetőség nem illeti meg az utast!

Ha valamilyen okból a célországba érkezéskor 3 órát vagy többet késik a járat, akkor az utasnak – a járattörléshez hasonlóan – kártalanítás járhat távolságtól függően 250, 400 vagy 600 EUR összegben. Az érkezési késés esetén járó kártalanítás lehetőségét nem az EK rendelet, hanem az Európai Unió Bíróságának egyik ítélete mondta ki.

Kártalanítás összege

0-1500 km közötti járatok bármilyen viszonylatban

1500 km feletti EU-s tagállamok közötti járatok

1500-3500 km közötti, EU-s tagállam és 3. ország közötti járatok

3500 km feletti, EU-s tagállam és 3. ország közötti járatok

 

250 €

400 €

400 €

600 €

Nem jár kártalanítás, ha a legalább 3 órás érkezési késést rendkívüli (valamilyen előre nem látható és elháríthatatlan) körülmény okozta. A rendkívüli körülmény kérdésében tagállami hatóság vagy bíróság hozhat döntést.

Panaszunkkal első körben a légitársasághoz fordulhatunk, és ha nem kapunk választ vagy nem elfogadható választ kapunk (például a légitársaság valamilyen rendkívüli körülményre hivatkozik), akkor hatósági eljárást kezdeményezhetünk a Budapest Főváros Kormányhivatalánál, vagy adott esetben az Európai Fogyasztói Központtól kérhetünk tájékoztatást és panaszkezelési segítséget.

Járattörlés

Ha törölték a légijáratát, az utasnak az alábbi jogai vannak a 261/2004/EK rendelet alapján:

  • A repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatást kell kapnia az utasnak.

  • Átfoglalás másik járatra (legkorábbi járatindulási időpont vagy a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében az utas által választott későbbi időpont) vagy a jegyár visszatérítése.

  • Étkezés és frissítők a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén.

  • Éjszakai szállás és reptéri transzfer a szállás és a repülőtér között a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén.

  • Két ingyenes telefonhívás, vagy faxüzenet, vagy e-mail küldési lehetőség.

  • Kártalanítás távolságtól függően 250, 400 vagy 600 EUR összegben.

Kártalanítás összege

0-1500 km közötti járatok bármilyen viszonylatban

1500 km feletti EU-s tagállamok közötti járatok

1500-3500 km közötti, EU-s tagállam és 3. ország közötti járatok

3500 km feletti, EU-s tagállam és 3. ország közötti járatok

 

250 €

400 €

400 €

600 €

Az alábbi esetekben nem jár az utas részére kártalanítás:

  • Az utas a menetrend szerinti indulási időpont előtt legalább két héttel tájékoztatva volt a járat törléséről; vagy

  • az indulás menetrend szerinti időpontja előtt legkorábban két héttel és legkésőbb hét nappal tájékoztatták a járat törléséről és átfoglalást ajánlottak számára, lehetővé téve, hogy legfeljebb a menetrend szerinti indulás időpontja előtt két órával korábban induljon és végső célállomását a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb négy órás késéssel érje el; vagy

  • az indulás menetrend szerinti időpontja előtti hét napon belül tájékoztatták a járat törléséről, és átfoglalást ajánlottak számára, lehetővé téve, hogy legfeljebb egy órával a menetrend szerinti indulás időpontja előtt induljon, és végső célállomását a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb két órás késéssel érje el. • Rendkívüli körülmény fennállása esetén. A rendkívüli körülmény kérdésében tagállami hatóság vagy bíróság hozhat döntést.

  • Továbbá bizonyos esetekben, az eredeti úti tervhez képest kis eltérést jelentő átfoglalás biztosítása esetén a kártalanítás 50%-al csökkenthető.

Visszautasított beszállás

Ha visszautasítják az utas beszállását a járaton (például túlfoglalás miatt), az alábbi fogyasztói jogok illetik meg a 261/2004/EK rendelet alapján:

A járat túlfoglalása esetén az utasok önként lemondhatnak saját helyükről. Ekkor a következők illetik meg őket:

  • Átfoglalás másik járatra (legkorábbi járatindulási időpont vagy a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében az utas által választott későbbi időpont) vagy a jegyár visszatérítése;

  • A légitársaság és az utas közötti megállapodásban foglalt kedvezmény (például: pénz, utalvány, ingyenes út, hotelszolgáltatás, máskor egy magasabb osztályon való egyszeri elhelyezés, kedvezménykártya stb.)

Ha nem sikerül elegendő önként jelentkezővel helyet biztosítani az utasoknak, akkor a légitársaság jogszerűen utasíthatja vissza a fel nem férő utasokat.

A beszállás visszautasításával érintett utasokat megilletik az alábbiak:

  • A repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatás;

  • Átfoglalás másik járatra (legkorábbi járatindulási időpont vagy a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében az utas által választott későbbi időpont) vagy a jegyár visszatérítése;

  • Étkezés és frissítők a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén;

  • Éjszakai szállás és reptéri transzfer a szállás és a repülőtér között a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén.

  • Két ingyenes telefonhívás, vagy faxüzenet, vagy e-mail küldési lehetőség;

  • Kártalanítás távolságtól függően 250, 400 vagy 600 EUR összegben.

Poggyászproblémák

A poggyászkárokra vonatkozó szabályokat egy nemzetközi egyezmény, a Montreáli egyezmény tartalmazza.

  • Kártérítés az igazolt költségekre, benyújtott számlákra, nagyságrendileg 1.600 EUR összeghatárig;

  • Kártérítéshez a repülőtéren panaszbejelentő nyomtatvány felvétele (ún. PIR nyomtatvány), az elveszett vagy megrongálódott poggyász ügyében, amelyet haladéktalanul, de legkésőbb 7 napon belül, írásban, az érintett légitársaságnak címezve kell megküldeni;

  • Amennyiben nem érkezik meg a poggyász, az 21 nap eltelte után elveszettnek tekintendő;

A késve megérkezett poggyász esetében a kérelmet szintén haladéktalanul, de legkésőbb a poggyász átvételétől számítva 21 napon belül kell benyújtania az utasnak a légitársasághoz

A panaszügyintézés javasolt menete és a segítségnyújtó fórumok

A fogyasztók védelmét több szervezet, tagállami hatóságok, tagállami alternatív vitarendező fórumok (hazánkban a békéltető testületek) és az Európai Fogyasztói Központok Hálózata látják el a légitársaságokkal szembeni panaszok kivizsgálása és/vagy vagyoni igényeik érvényesítése érdekében.

Az egyes fogyasztóvédelmi intézményekről és a segítségnyújtásuk feltételeiről, módjáról itt találhatóak.

Gyakorlati tanácsok az alábbi linken olvasható:

https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/v_hasznos_tippek_

(Forrás: IM, Fogyasztóvédelmi portál, FVA 2024. július)

 
Kezdőlap   Fogyasztóvédelem   Hírek   Levelek   Üzenetek   Tesztek   Oldalajánló   Könyvajánló   Kapcsolat   A lap tetejére