Vissza

 


Az iskolakezdés nagy üzlet – de kinek?

Az iskolakezdés a kereskedelem egyik legforgalmasabb időszaka. Az üzletek, webshopok és áruházláncok ilyenkor gőzerővel reklámozzák a legújabb, legmenőbb és állítólag legjobb iskolai felszereléseket.

Ezzel párhuzamosan megjelennek:

  • az indokolatlanul túlárazott „márkás” termékek,

  • a gyenge minőségű, de látványos csomagolású eszközök,

  • és a felesleges kiegészítők, amelyek nem szerepelnek az iskolai listákon, de a gyerekek kívánságlistáján igen.

A legnagyobb veszély: a meggondolatlan vásárlás

Az iskolakezdési bevásárlás gyakran stresszes és gyors döntéseket kíván – ez azonban tökéletes terep a megtévesztő kereskedelmi fogásoknak.

Néhány tipikus csapda:

- „Akciós” – de tényleg?

A boltok polcai tele vannak „iskolakezdési árzuhanással” és „limitált csomagokkal”. Sok esetben azonban az akciós ár valójában nem kedvezőbb, mint a szezonon kívüli ár lett volna – vagy korábban mesterségesen megemelték, hogy aztán látványosan csökkenthessék.

Tipp: Ne csak a leértékelés mértékét nézzük, hanem a termék valódi értékét. Egy 50%-os akció is lehet drágább, mint egy teljes árú, de minőségi alternatíva.

- A „kötelező” listák nyomása

Sok szülő úgy érzi, mindent egyszerre, mindenből a legjobbat kell megvennie, mert a lista „megkívánja”. Pedig gyakran előfordul, hogy a tanév során kiderül: bizonyos eszközök nem szükségesek, vagy teljesen más típusúra lenne szükség.

Tipp: Vásárlás előtt érdemes egyeztetni a pedagógusokkal, vagy kivárni az első tanítási hetet, hogy biztosan ne feleslegesen költsünk.

- Színes, illatos, de biztonságos is?

Gyerekeknek szánt iskolaszerek esetén kiemelten fontos a minőség és a biztonság. Egy olcsó, de silány anyagból készült táska, ceruza vagy festék nemcsak hamar tönkremegy, hanem akár egészségre ártalmas anyagokat (pl. BPA, ftalát) is tartalmazhat.

Tipp: Vásárláskor figyeljünk a CE-jelölés meglétére a 14 év alatti gyermekek számára szánt, színezésre, festésre szolgáló eszközök (pl. tempera, vízfesték, zsírkréta, gyurma, színes ceruza) esetében, a gyártói/felhasználási információkra, és arra, hogy a termék a gyermek életkorának megfelelő legyen. Javasoljuk, hogy keressék a BPA és ftalátmentes termékeket.

- A márkák csábítása – gyerekekre ható marketing

A gyerekek gyakran már reklámok alapján választanak: ismert mesefigurás vagy „menő” márkás termékeket kérnek, akár indokolatlanul magas áron. A gyártók és forgalmazók pontosan erre építenek: érzelmi alapon befolyásolják a döntést.

Tipp: Érdemes előre megbeszélni a gyermekkel, mire van valóban szükség, és bevonni őt a választásba, de ésszerű keretek között.

A táska kiválasztásánál érdemes figyelni arra, hogy a gyermek képes legyen önállóan kezelni a rögzítést biztosító csatokat, húzózárakat, hiszen egyedül fogja használni a táskát, ezért legyen számára komfortos annak kezelése. Javasoljuk, hogy az iskolatáskát a gyermek próbálja fel. Célszerű olyan modellt választani, amelyik a táska hátrészén igazodik a gyermek anatómiai adottságaihoz, könnyű, megfelelően párnázott, könnyen állítható a vállpánt hosszúsága, továbbá felületén fényvisszaverő elemek találhatók, amelyek sötétben is biztosítják a jól láthatóságot gyermekünk számára.

Az NKFH rendszeresen ellenőrzi az iskolakezdéshez kapcsolódó termékeket, kiemelten:

  • írószereket, iskolatáskákat, tornazsákokat,

  • festékeket, temperákat, színes ceruzákat, , gyurmakészleteket, színes papírokat,

  • gyermekeknek szánt textilárukat (pl. tornaruhák, cipők),

  • valamint a reklámok és árjelölések megfelelőségét.

Amennyiben a termék veszélyes, vagy a vásárlókat megtévesztő módon árusítják, a hatóság minden esetben fellép.

 
Kezdőlap   Fogyasztóvédelem   Hírek   Levelek   Üzenetek   Tesztek   Oldalajánló   Könyvajánló   Kapcsolat   A lap tetejére