Vissza

 


Hatékony fogyasztóvédelem

A kormány szerint hatékony fogyasztóvédelem nincs jogkövető vállalkozások nélkül, sikeres kis- és középvállalkozások sem létezhetnek elégedett fogyasztók nélkül, annak pedig – többek között – feltétele a tisztességes, átlátható és tiszta gazdasági verseny.

Gerlaki Bence szerint már látszódik, hogy augusztustól egy kézbe tartozik a két terület, érzékelhetőek már jelei az egységes irányításnak. Vásárlóként is láttuk, a kötelező akciózás szabályainak kivezetését követően azonnal, rendkívüli mértékben emelték az alapvető élelmiszerek árait a kiskereskedelemi láncok. A tárca az online árfigyelőnek köszönhetően naprakész adatokkal rendelkezik minden áruház minden érintett terméke tekintetében, így a tényekkel nem lehet vitatkozni.

A légitársaságok fogyasztóvédelmi szempontú ellenőrzésének a célja, hogy az uniós rendeletben garantált jogokat biztosítsák a fogyasztóknak. Függetlenül attól, hogy fapados vagy hagyományos légitársaságokról van szó. „Nem fordulhat elő még egyszer, hogy családok napokig várnak a reptéren a gépük indulására, ráadásul még a jogos kártalanítási igényüket is elutasítják. A fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivataloknak is határozottan és szigorúan fel kell lépniük.”

Számtalan tényező indokolta az intézményrendszer átalakításának szükségességét a kereskedelempolitika, az élelmiszer-kereskedelem, illetve a fogyasztóvédelem kapcsolatának erősítésével összefüggésben. Azért, hogy ez a három terület összehangoltabban, de a költséghatékonyságot szem előtt tartva működjön, indokolt egy erős, a vállalkozói és fogyasztói kihívásokra gyorsan és rugalmasan reagálni képes hatóság létrehozása. Majd a helyettes államtitkár az Indexnek kiemelte: ez adja a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság létrehozásának alapvető célkitűzését is.

Így szervezik a feladatokat

Az élelmiszer-kereskedelem mellett az üzemanyagpiac is kiemelt terület, amivel a hatóságnak foglalkoznia kell. A Nemzetgazdasági Minisztériumban folyamatosan nyomon követjük a hazai és nemzetközi trendeket, ami hozzájárult ahhoz, hogy jelenleg a szomszédos országoknál nem drágább a hazai üzemanyag, versenyképesek a magyar árak, ami összhangban van a kormány céljaival. „Megemlíthetném az autókereskedelmet is, amelynek piacán jelenleg is zajlik egy vizsgálat abból a célból, hogy feltárjuk a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot és a fogyasztók védelme érdekében fel tudjon lépni az állam.”

A nemzetgazdasági miniszter, és háttérintézményeként az NKFH alá átkerülnek az élelmiszer-kereskedelmi ellenőrzések, a vendéglátóipari egységek ellenőrzése, és nem utolsósorban a tisztességtelen forgalmazói magatartással kapcsolatos hatáskörök. A fogyasztóvédelemhez tartozó akkreditált mechanikai és villamos laboratórium és az élelmiszer és vegyipari laboratórium is a hatósághoz kerül, ezzel is segítve a hatékony fellépést a kereskedelmi ellenőrzések során.

A fogyasztóvédelmi és a piacfelügyeleti hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalok feletti közvetlen szakmai irányítást – hasonlóan a korábbi Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz – az NKFH látja majd el. Ennek azért is van kiemelt jelentősége, mert csak a tavalyi évben a kormányhivatalok országszerte több mint 22 ezer fogyasztóvédelmi és piacfelügyeleti ellenőrzést végeztek, amelyből közel 12 ezer hatósági eljárás is indult. Ezek mikroszinten történő koordinálását és egységesítését egy kifejezetten ezzel a feladatkörrel rendelkező háttérintézmény hatékonyabban tudja ellátni. A fogyasztóvédelmi hatóság munkatársai országosan több mint 25 ezer panaszt is kezeltek a tavalyi évben.

A legfontosabb: a piacnak két szereplője van

Az NFKH égisze alatt folytatja tevékenységét a két, akkreditált laboratóriumunk, az Élelmiszer és Vegyipari, valamint a Mechanikai és Villamos Laboratórium, amelyek tavaly közel 7 ezer vizsgálatot végeztek, ezek mind hozzájárultak a fogyasztók biztonságának garantálásához. A határon átnyúló fogyasztói jogviták rendezésében kiemelt szerepet lát el az Európai Fogyasztói Központ (EFK), amely szintén a létrejövő háttérintézményben működik tovább. Az EFK éves szinten körülbelül 5 ezer panaszt és megkeresést kezel, csak tavaly 62 millió forint összeget sikerült a fogyasztók részére visszaszerezni az Európai Fogyasztói Központnak.

A külföldi webshopok terjeszkedése komoly kihívást jelent a jogalkotónak és a jogalkalmazó szerveknek is. A visszaélésekkel kapcsolatban az augusztus elsejétől bevezetett új bejelentési és zárolási eljárás jelent nagy segítséget, míg a hatóságok határozott fellépése a külföldi webshopok jogkövető magatartását hivatott előidézni. Nem véletlenül vannak hatósági eljárások Európában és Magyarországon is folyamatban, és azt ígérhetem, hogy a szakmai irányításunk alatt álló kormányhivatalok a jövőben is mindent megtesznek a jogsértő, tisztességtelen webáruházak tevékenységének megakadályozása érdekében, ami akár ezen honlapok teljes elérhetetlenné tételére is irányulhat.

Fontos, hogy megerősítsék a hazai online kiskereskedelmi szereplőket, és ehhez mind a kkv-k digitalizációs és innovációs fejlesztési programja, mind a fogyasztói tudatosságot erősítő kampányok hozzájárulhatnak. Ezekben a friss hatóság nagyon fontos szerepet játszik.

 
Kezdőlap   Fogyasztóvédelem   Hírek   Levelek   Üzenetek   Tesztek   Oldalajánló   Könyvajánló   Kapcsolat   A lap tetejére