Vissza

 


5 jel, amely arra utal, hogy feltörték a mobilunkat

Ha a következő jelek közül többet is tapasztalunk egyszerre, érdemes gyanakodni és lépéseket tenni az adataink védelmében.

Hirtelen és megmagyarázhatatlan tárhelycsökkenés

Ha a tárhelyünk drasztikusan csökken anélkül, hogy új fájlokat mentettünk volna el vagy új alkalmazásokat telepítettünk volna, az rosszindulatú szoftverek (malware) jelenlétére utalhat. Ezek a szoftverek titokban adatokat gyűjthetnek, naplókat készíthetnek, vagy éppen felesleges fájlokat hozhatnak létre, amelyek mind a tárhelyet foglalják.

A telefon lelassulása és akkumulátorának gyors merülése

A háttérben futó rosszindulatú alkalmazások nemcsak a tárhelyet fogyaszthatják, hanem a telefon erőforrásait (processzor, memória) is leterhelhetik. Ez a telefon általános lassulásához, akadozó működéséhez és az akkumulátor szokatlanul gyors merüléséhez vezethet. Ha a telefonunk akkor is melegszik, amikor éppen nem használjuk, ez szintén gyanús lehet.

Ismeretlen alkalmazások megjelenése

Ha olyan alkalmazásokat találunk a telefonunkon, amelyeket mi biztosan nem telepítettünk, az egyértelmű jele annak, hogy valaki illetéktelenül hozzáférhetett a készülékünkhöz. Ezek az alkalmazások lehetnek kémprogramok, vírusok vagy más kártékony szoftverek.

Szokatlan adatforgalom

Ha a mobiladat-használatunk hirtelen megugrik anélkül, hogy a szokásosnál többet interneteztünk vagy videót néztünk volna, az arra utalhat, hogy a háttérben valamilyen alkalmazás folyamatosan adatot küld vagy fogad. Ez lehet egy kémprogram, amely a mi adatainkat küldi el egy távoli szerverre.

Váratlan pop-up hirdetések és átirányítások

Bár néhány alkalmazás tartalmazhat hirdetéseket, a túlzott mennyiségű, váratlanul felugró hirdetés, különösen akkor, ha olyan helyeken is megjelennek, ahol korábban nem, vagy ha böngészés közben ismeretlen weboldalakra irányítanak át, az adware (reklámvírus) jelenlétére utalhat. Ez gyakran a telefon feltörésének egyik tünete lehet.

Mit tegyünk, ha feltörésre gyanakszunk?

Kapcsoljuk ki az internetkapcsolatot: Azonnal tiltsuk le a Wi-Fi-t és a mobiladatot, hogy megakadályozzuk a további adatküldést és -fogadást.

Indítsuk újra a telefont biztonságos módban: Ez a mód csak az alapvető rendszeralkalmazásokat tölti be, így ha egy harmadik féltől származó alkalmazás okozza a problémát, az nem fog futni. Androidon általában a bekapcsológomb hosszan nyomásával megjelenő menüben találjuk a biztonságos mód indításának lehetőségét. iPhone-on a kikapcsolás után, a bekapcsoláskor a hangerő le gombot kell hosszan nyomni.

Ellenőrizzük az alkalmazásokat: Nézzük át a telepített alkalmazások listáját, és távolítsunk el minden olyan alkalmazást, amelyet nem mi telepítettünk, vagy amely gyanúsnak tűnik.

Futtassunk víruskeresést: Telepítsünk egy megbízható mobil biztonsági alkalmazást, és futtassunk egy teljes rendszerellenőrzést.

Változtassuk meg a jelszavainkat: Ha úgy gondoljuk, hogy a telefonunk kompromittálódott, változtassuk meg az összes fontos jelszavunkat (e-mail, közösségi média, banki alkalmazások stb.).

Készítsünk biztonsági másolatot (ha lehetséges) és állítsuk vissza a gyári beállításokat: Ez a drasztikus lépés eltávolít minden adatot a telefonról, beleértve a rosszindulatú szoftvereket is. Előtte próbáljunk meg biztonsági másolatot készíteni a fontos adatainkról, ha lehetséges, de legyünk óvatosak, nehogy a fertőzött fájlokat is lementsük.

Értesítsük a szolgáltatóinkat és a hatóságokat: Ha banki adataink vagy más érzékeny információink is veszélybe kerülhettek, értesítsük a bankunkat és fontoljuk meg a rendőrségi feljelentést.

 
Kezdőlap   Fogyasztóvédelem   Hírek   Levelek   Üzenetek   Tesztek   Oldalajánló   Könyvajánló   Kapcsolat   A lap tetejére