Vissza

 


Személyre szabott ajánlatok

Világszerte egyre többen vágynak arra, hogy ne ők keressék meg a nekik való termékeket, hanem a webáruházak lepjék meg őket azzal, amire vágynak. Ez pedig egyre nagyobb üzlet: a The Business Research Company adatai szerint 2024-ben globálisan várhatóan 330 milliárd dollár forgalmat bonyolít le az előfizetéses e-kereskedelem, egyetlen év alatt 66 százalékos bővülést várnak.

Magyarországon is egyre több webáruház vezet be előfizetéses csomagokat. Többek között vannak márkás kozmetikumokból összeállított meglepetéscsomagok, állateledeles csomag, vagy épp szülők számára készített inspirációs ötletek, amivel aktív programokat tudnak kitalálni gyermekeik számára.

Magyarországon még kevesen ismerték fel az előfizetéses e-kereskedelemben rejlő lehetőségeket. Akik piacukon az elsők között tudnak ilyen szolgáltatást bevezetni, jelentős versenyelőnyre tehetnek szert.

Felmérések szerint a fogyasztók 59 százaléka a kényelem miatt választja az előfizetéseket. Megtakarítják a termékek válogatására szánt időt, sokkal kényelmesebb, tervezhetőbb. Fontos szempont az exkluzivitás: az előfizetőknek számos márka egyedi termékeket, kedvező ajánlatokat tesz lehetővé. A specializált, szakismeretekkel rendelkező webkereskedőknél szívesebben lesznek lojális vásárlók az emberek.

Így működik

Míg korábban leginkább a kondibérletre és a Netflixhez hasonló streamingszolgáltatásokra volt jellemző, ma már egyre több iparágban dübörög az előfizetéses e-kereskedelem.

A termék-előfizetéses szolgáltatás vásárlói élmény tekintetében többet jelent az ismétlődő tranzakciónál. Visszatérő költséget számítanak fel az vásárlóknak – általában havonta – egy termékhez vagy szolgáltatáshoz való hozzáférésért cserébe. Az e-kereskedelmi előfizetés lényegében az erős ügyfélkapcsolatról, valamint a zökkenőmentes ügyfélélményről szól.

De hogyan fizethetnek elő az ügyfelek, és mekkora futamidőre szól? Módosítható-e az összeg, illetve mi történik akkor, ha valaki nem vásárolja le a keretet, vagy épp ellenkezőleg, azt meghaladó összegért rendelne?

A webáruházban alkalmazott előfizetési modelltől függ, milyen konstrukció szerint lehet a termékre és/vagy szolgáltatásra előfizetni – válaszolta az Index megkeresésére az egyik vezető hazai bérelhető webáruházrendszert fejlesztő cég, a Shoprenter, amelynél már elérhető az ezt lehetővé tevő megoldás.

Általában havidíjakról beszélhetünk, de nem ritka a heti, kétheti, kéthavi, negyedéves, féléves, vagy akár éves előfizetés sem. Webáruházanként, azon belül termékkörönként változhat, hogy az előfizetést milyen futamidőre kell vállalni.

AZT AZONBAN FONTOS KIEMELNI, HOGY SEMMIT SEM KÖTELEZŐ ELŐRE VÁLLALNI, Az Előfizetés bármikor lemondható vagy módosítható, továbbá más termékeket tartalmazó, egyszeri kosár is hozzátehető a vásárláshoz, amit azonban a webáruháznak szükséges jeleznie. Az előfizetés összegét a rendelés leadásakor, illetve annak megújításakor vonják le a bankkártyáról.

A előfizetéses e-kereskedelemben három fő típust különböztetünk meg, de ezek kombinációi is előfordulhatnak egy-egy webáruházban.

Termék-előfizetések (Subscribe and Save modell): lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy kényelmesen hozzáférjenek azokhoz a mindennapi dolgokhoz, amelyek újratöltésére rendszeresen szükségük van. Ez a modell könnyen biztosíthat magas ügyfélmegtartást, viszont alacsonyabb profitrátával jár. Jól működő modell például az FMCG-szektorban (Fast Moving Consumer Goods = napi fogyasztási cikkek).

Kurátori előfizetések (Mystery box modell): az előfizetők rendszeres időközönként kapnak előre összeállított „dobozokat”, amelyekben általában egy adott téma köré szervezett termékcsomag található. Számos példát találhatunk erre is az FMCG területén, de ruházati, elektronikai, játék-ajándék, sport, barkács, otthon-lakberendezés területen sem kell sokáig kutakodnunk az interneten.

Hozzáféréses előfizetések (Membership Club modell): az előfizetők hozzáférést vásárolnak tartalmakhoz és előnyökhöz, például zárt tartalomhoz, kedvezményekhez, ezáltal exkluzív termékekhez juthatnak. Ilyenek többek között a digitális termékek és szoftverek (például: Netflix, Forbes), de akár egy rendezvény vagy közösségi tagság.

Nemcsak tartós fogyasztási cikkekre, de akár élelmiszervásárlásra is fordítható az előfizetés, amire már van magyar példa. Ahogy arra is van lehetőség, hogy az ügyfél saját maga állítson össze kosarat.

 
Kezdőlap   Fogyasztóvédelem   Hírek   Levelek   Üzenetek   Tesztek   Oldalajánló   Könyvajánló   Kapcsolat   A lap tetejére