Vissza

 


A rendszer célja, lépcsőzetes bevezetése

A rendszer célja nem az ellenőrzés szigorítása, hanem a kényelem, a költségcsökkentés és az adminisztráció egyszerűsítése – ami mind a vállalkozásoknak, mind a vásárlóknak előnyös. Ha pedig a folyamatot jól kommunikálják, akár valódi versenyelőnnyé is válhat azok számára, akik elsőként alkalmazzák.
Bár a „digitális nyugta” újdonságnak hangzik, a kereskedők számára mégsem jelent gyökeres változást. Továbbra is nyugtát kell adniuk, csupán a formátum és a technológia újul meg – kényelmesebbé, olcsóbbá és környezetbaráttá téve a kötelezettségek teljesítését.

Nincs több papírfecni, nyomdafestékes gond

A rendszer lényege, hogy az elektronikus nyugta (e-nyugta) automatikusan a NAV-hoz kapcsolódó e-pénztárgépből kerül továbbításra a vásárló okostelefonjára egy alkalmazáson keresztül.
A vevői oldalon az egyik legfontosabb változás, hogy az új „vevői applikációban” nemcsak megjelennek a nyugták, hanem lehetőség lesz több felhasználói profil kezelésére (például családon belül), valamint akár QR-kód alapján automatikusan létrejövő számlák kiállítására is. Ezáltal az e-nyugtán túl a digitális számlázás is gyorsabbá válhat.

Az e-nyugta-rendszer nem változtat a nyugtaadási kötelezettségen, a zárások és adatszolgáltatások rendszerén – ezek eddig is működtek, most csak egyszerűbbé és automatizáltabbá válnak.
Azokon a területeken, ahol eddig nem volt kötelező online pénztárgépet üzemeltetni, (de a hiteles nyugtaadás igen) – például egyes építőipari vagy szépségipari szolgáltatóknál – a rendszer bevezetése segítheti az adóelkerülés visszaszorítását.

Lépcsőzetes bevezetés

Az e-nyugta-rendszer bevezetése 2025. július 1-től önkéntes alapon már lehetséges. 2026. szeptember 1.-től kötelezővé válik az általános nyugtaadási szolgáltatás teljesítése e-nyugtával, az újonnan belépő vállalkozások számára.
Azoknak a nagyobb kereskedelmi egységeknek – például az online pénztárgépet használó áruházláncoknak - 2028-tól válik kötelezővé az átállás.
A NAV vállalja a nyugták 10 évig történő megőrzését az e-rendszerben, ami megszünteti a nyugták fizikai tárolásával és kereshetőségével kapcsolatos problémákat is.

 
Kezdőlap   Fogyasztóvédelem   Hírek   Levelek   Üzenetek   Tesztek   Oldalajánló   Könyvajánló   Kapcsolat   A lap tetejére