|
|
|
A leggyakoribb online szállásfoglalásnál előforduló pénzügyi csalások, és mit tehet ellene

Nem létező szálláshelyek, eltűnő házigazdák
Az egyik legelterjedtebb csalási forma az, amikor a bűnözők olyan szálláshelyeket hirdetnek meg, amelyek valójában nem léteznek vagy nem az ő tulajdonukban állnak. Ezek az ajánlatok gyakran irreálisan alacsony áron jelennek meg, hogy vonzzák a gyanútlan utazókat, akik előre kifizetik a foglalást. Majd megérkezéskor azzal szembesülnek, hogy a szálláshely nem létezik, vagy a valódi tulajdonos nem tud semmit a foglalásról.
Adathalász üzenetek és hamis fizetési linkek
A csalók gyakran küldenek olyan e-maileket vagy üzeneteket, amelyek látszólag a Booking.com, az Airbnb vagy más ismert szállásfoglalási platform nevében érkeznek. Ezekben arra kérik a felhasználókat, hogy egy linkre kattintva erősítsék meg a foglalásukat vagy adják meg bankkártyaadataikat. Ha pedig a felhasználó bedől, a csalók hozzáférhetnek a számláján elérhető összes pénzéhez és a személyes adataihoz.
Feltört szállásadói fiókok
Egyre többször fordul elő, hogy a csalók nem leutánozzák az adott online platformot, hanem feltörik a valódi szállásadók fiókjait, és onnan küldenek üzeneteket a vendégeknek.
Ilyenkor az áldozatok nem gyanakodnak, hiszen az üzenet látszólag hivatalos forrásból érkezik. A csalók általában ilyenkor is hamis fizetési linkeket küldenek, vagy arra próbálják rávenni a vendéget, hogy az adott szállásfoglalási rendszeren kívül fizessen.
Rendszeren kívüli fizetési kérések
Ha egy szállásfoglalási platform a saját rendszerén kívüli fizetésre – például PayPalon vagy banki átutalással – próbál rávenni, szinte biztos, hogy csalásról van szó, mert ezek a szolgáltatók soha nem kérik a felhasználóktól, hogy külső csatornán fizessenek.
Ez azért is veszélyes, mert ha valaki belemegy abba, hogy a rendszeren kívül fizet, és rosszul sül el a dolog, a platform nem tud segíteni a visszatérítésben.
5 tipp, amivel megvédheti magát a csalóktól
A hamis hirdetések, az adathalász e-mailek és a feltört szálláshely-fiókok mind komoly veszélyt jelentenek, azonban, ha körültekintően jársz el, elkerülheti, hogy áldozattá váljon.
1. Csak hivatalos platformokon keresztül fizessen!
Ne utaljon pénzt közvetlenül egy házigazdának vagy hotelnek, ha Airbnb-n vagy Booking.com-on foglal. Mindkét platform saját biztonságos fizetési rendszert kínál, és soha nem kérik, hogy banki átutalással vagy más módszerekkel rendezze a foglalást.
2. Ellenőrizze az URL- és az e-mail-címeket!
Mielőtt egy foglalás visszaigazolásaként kapott e-mailben található linkre kattintana, ellenőrizze az URL-t! A csalók gyakran hasonló, de nem teljesen azonos címeket használnak (pl. „booking-secure.com” a valódi „booking.com” helyett).
3. Olvassa el a szálláshelyek értékeléseit!
Egy új vagy kevés értékeléssel rendelkező szálláshely kockázatos választás lehet. Nézze meg alaposan a korábbi visszajelzéseket, és ha bármi gyanúsat észlel, inkább válasszon másik lehetőséget.
4. Használjon virtuális bankkártyát!
A virtuális bankkártya (például a Revolut vagy a Wise esetében létre tud ilyet hozni) használata több szempontból is védelmet nyújthat, hiszen ezeket általában csak az előre feltöltött összeg erejéig lehet használni. Ez azt jelenti, hogy ha egy csaló megpróbálna visszaélni a kártyaadataival, nem tud további pénzt levonni.
Ezen kívül egyes szolgáltatóknál egyszer használatos kártyát is létre tud hozni, ami megszűnik a fizetés után.
5. Ne kapkodjon!
Ne akarjon egy utazásfoglalással kapcsolatos teendőt rohanás közben, mobilról elintézni. Inkább otthon, nyugodt körülmények között, ha lehet, akkor számítógépen nézze meg még egyszer, hogy pontosan kik és mit is akarnak.
|