|
|
|
|
|
|
|
Lényeges elemek
A pénzforgalmi szolgáltató minden általa kibocsátott készpénz-helyettesítő fizetési eszköz – így különösen a mobilbank, internetbank és a fizetési kártyák – esetében, készpénz-helyettesítő fizetési eszközönként
műveleti értékhatárokat határozzon meg és alkalmazzon.
A műveleti értékhatár igazodjon a fizető fél fizetési szokásaihoz, ugyanakkor a szokásostól eltérő fizetési műveleteket végrehajtását akadályozza meg.
A fizetési eszköz birtokosa számára a pénzforgalmi szolgáltató
biztosítson lehetőséget a műveleti értékhatár módosítására.
A műveleti értékhatár csak erős ügyfélhitelesítést követően legyen lehetséges.
A korábban meghatározott műveleti értékhatár csökkentése esetén a módosítás ne kizárólag átmeneti időre legyen lehetséges.
A pénzforgalmi szolgáltató a műveleti értékhatárok elektronikus csatornán keresztüli kommunikáció útján történő, a pénzforgalmi szolgáltató ügyintézőjének közreműködése nélküli módosítását (például internetbanki vagy mobilbanki alkalmazáson keresztül) ingyenesen
biztosítsa ügyfelei számára.
Az MNB jó gyakorlatnak tartja, ha a pénzforgalmi szolgáltató az
egyszerűségre és a könnyű változtatási lehetőség biztosítására törekszik a műveleti értékhatár csökkentése során.
További jó gyakorlat, ha a pénzforgalmi szolgáltató lehetőséget biztosít a műveleti értékhatár módosításánál
érvényességi határidő meghatározására és határozatlan időre történő beállításra is.
Az MNB elvárja, hogy a pénzforgalmi szolgáltató szabályzatban rögzítse a műveleti értékhatárok meghatározásához, kialakításához kapcsolódó módszertanát, valamint a módszertan kialakítása során figyelembe vett egyéb szempontokat.
A pénzforgalmi szolgáltató a műveleti értékhatármódosítási lehetőségekről tájékoztatja az ügyfeleit.
Amennyiben a műveleti értékhatár növelését az ügyfél közvetlen kommunikációt – ideértve a hangátvitelt is – lehetővé tévő megoldás útján kezdeményezi (például telefonon vagy videobanki megoldáson keresztül), a műveleti értékhatár növelése során az MNB elvárja, hogy a pénzforgalmi szolgáltató munkatársa
a pénzforgalmi szolgáltató által alkalmazott hitelesítésen túl további hitelesítési jellegű kérdéseket tegyen fel, ha a műveleti értékhatár növelését megelőzően alkalmazott hitelesítés ezekre nem terjedt ki. Az MNB elvárja, hogy ezen kérdések az ügyfél fizetési szokásaihoz, a pénzforgalmi szolgáltatóhoz való kapcsolatához fűződjenek, valamint ezen kérdésekre a válaszokat csak az érintett ügyfél tudhassa, és az ügyfél személyes adataira vonatkozzanak, melyek tekintetében a pénzforgalmi szolgáltató a keresztazonosítás módszerét.
(Keresztazonosítás: telefonon vagy más közvetlen kommunikációt lehetővé tévő hangalapú eszközön történő ügyfélkapcsolat létesítése során ügyfél-hitelesítésre szolgáló módszer, amely keretében a pénzforgalmi szolgáltató ügyintézője által feltett – legalább három -– kérdésre a válaszok egy részét a pénzforgalmi szolgáltató ügyintézője adja meg, míg a válaszok másik részét a kapcsolatot felvevő ügyfél.)
Amennyiben hibás válaszok okán kerül megtagadásra a műveleti érték módosítás, akkor az
kerüljön megfelelően dokumentálásra. Második ilyen alkalom után vezessen be időbeli korlátozást a szolgáltató, illetve lehetőség szerint
vegye fel a kapcsolatot az ügyféllel.
A műveleti értékhatár módosítás során az MNB jó gyakorlatnak tartja, ha
a pénzforgalmi szolgáltató eljáró ügyintézője kérdéseket tesz fel
a műveleti értékhatár módosításának okára, valamint visszaélési tevékenységre utaló válasz esetén egyéb, a műveleti értékhatár megváltoztatására használttól eltérő elektronikus csatornán keresztüli kommunikáció útján, így különösen e-mailben, push üzenetben vagy rövid szöveges üzenetben (SMS) haladéktalanul tájékoztatja az ügyfelet a műveleti értékhatár megemeléséhez kapcsolódó esetleges kockázatokról, valamint arról, hogy részletes tájékoztatást, további információkat miként kaphat a pénzforgalmi szolgáltatótól.
|
|