- Az Országgyűlés annak
érdekében, hogy olyan szabályozás jöjjön létre, amely biztosítja
a fogyasztói érdekek - különösen a biztonságos áruhoz és
szolgáltatáshoz, a vagyoni érdekek védelméhez, a megfelelő
tájékoztatáshoz és oktatáshoz, a hatékony jogorvoslathoz,
továbbá a társadalmi szervezeteken keresztül történő fogyasztói
érdekképviselethez fűződő érdekek - védelmét, valamint az
érvényesítésükhöz szükséges intézményrendszer
továbbfejlesztését, a következő törvényt alkotja:
- ELSŐ RÉSZ
ÁLTALÁNOS ÉS A FOGYASZTÓI
ÉRDEKVÉDELMET BIZTOSÍTÓ RENDELKEZÉSEK
-
- I. Fejezet
- Általános rendelkezések
-
- A törvény hatálya
-
- 1. § E törvény hatálya -
külön törvény eltérő rendelkezése hiányában - kiterjed a
természetes és a jogi személynek, valamint a jogi személyiség
nélküli gazdasági társaságnak, továbbá a külföldi székhelyű
vállalkozás magyarországi fióktelepének (a továbbiakban együtt:
gazdálkodó szervezet) a Magyar Köztársaság területén végzett
mindazon tevékenységére, amely a fogyasztókat érinti vagy
érintheti.
-
- Értelmező rendelkezések
-
- 2. § E törvény
alkalmazásában:
-
- a) Áru: bármely birtokba
vehető, forgalomképes dolog, ideértve a dolog módjára
hasznosítható javakat is.
-
- b) Biztosítási
szolgáltatás: biztosító társaság, illetve biztosító szövetkezet
biztosítási szerződés megkötésére és teljesítésére irányuló
tevékenysége, ideértve a biztosítási alkusz és a biztosítási
szaktanácsadó részére végzett tevékenységet is.
-
- c) Szolgáltatás: olyan
tevékenység, amely a fogyasztóval kialakított közvetlen
kapcsolat keretében elégíti ki a fogyasztói szükségleteket úgy,
hogy a szolgáltatás nyújtása és igénybevétele (fogyasztása)
időben részben vagy teljesen egybeesik.
-
- d) Fogyasztási kölcsön: a
hitelintézetekről és pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi
CXII. törvény hatálya alá nem tartozó minden olyan kölcsön,
részletfizetés vagy halasztott fizetés, amelyet gazdálkodó
szervezet fogyasztó részére nyújt az általa forgalmazott áru
megvásárlásához, illetve az általa nyújtott szolgáltatás
igénybevételéhez.
-
- e) Fogyasztó: az a
személy, aki - gazdasági vagy szakmai tevékenység körén kívül -
árut vesz, rendel, kap, használ, illetve akinek a részére a
szolgáltatást végzik, továbbá, aki az áruval vagy
szolgáltatással kapcsolatos tájékoztatás vagy ajánlat címzettje.
-
- f) Fogyasztási
kölcsönszerződés: a fogyasztási kölcsön igénybevételére irányuló
szerződés.
-
- g) Fogyasztói csoport:
olyan csoport, amelyet a fogyasztók azzal a céllal hoznak létre,
hogy meghatározott áruk tulajdonjogát a csoport egyes tagjai a
csoport segítségével megszerezzék.
-
- h) Fogyasztói érdekek
képviseletét ellátó társadalmi szervezet: magánszemélyek által
az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény alapján
létrehozott társadalmi szervezet, illetve ezek szövetsége, ha az
alapszabályban meghatározott célja a fogyasztók érdekeinek
védelme, e célnak megfelelően legalább két éve működik, és
magánszemély tagjainak száma legalább ötven fő.
-
- i) Fogyasztói forgalom: az
árunak vagy a szolgáltatásnak közvetlenül a fogyasztó mint végső
felhasználó részére történő forgalmazása vagy nyújtása, továbbá
ingyenes minta, áru átadása.
-
- j) Forgalmazó: az árut
vagy a szolgáltatást fogyasztói forgalomba hozó gazdálkodó
szervezet.
-
- k) Gyártó: az árut
üzletszerűen előállító vagy termelő, illetve az, aki az árun
elhelyezett nevével, védjegyével vagy egyéb megkülönböztető
jelzés alkalmazásával önmagát az áru gyártójaként tünteti fel,
továbbá, akinek a tevékenysége az áru forgalomba hozatala során
az áru biztonságosságát befolyásolhatja. Ha a gyártó székhelye
nem a Magyar Köztársaság területén van, az áru importálója
minősül gyártónak.
-
- l) Közüzemi szolgáltatás:
villamosenergia-, gáz-, hő-, víz-, szennyvíz- és
hulladékkezelési, köztisztasági és a közcélú
távbeszélő-szolgáltatás.
-
- m) Pénzügyi és
nyugdíjpénztári szolgáltatás: a hitelintézetekről és pénzügyi
vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény hatálya alá
tartozó pénzügyi szolgáltatás, az értékpapír forgalomba
hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és az
értékpapírtőzsdéről szóló 1996. évi CXI. törvény hatálya alá
tartozó befektetési, szolgáltatási tevékenység, valamint a
lakás-takarékpénztárakról szóló 1996. évi CXIII. törvény és a
magánnyugdíjról és magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi
LXXXII. törvény hatálya alá tartozó szolgáltatási tevékenység.
-
- II. Fejezet
- A fogyasztók életének,
egészségének és biztonságának védelme
-
- 3. § (1) Forgalomba csak
biztonságos áru hozható.
-
- (2) A gyártó köteles
gondoskodni az áru biztonságosságáról.
-
- (3) A forgalmazó nem
hozhat forgalomba olyan árut, amelyről tudja vagy a
rendelkezésére álló adatok, illetve tájékoztatás alapján tudnia
kellene, hogy az áru nem biztonságos. A forgalmazó köteles
megtenni az áru biztonságosságának megőrzéséhez szükséges
intézkedéseket, így köteles különösen a gyártóval együttműködni
az áru használatával együttjáró kockázati tényezőkre vonatkozó
tájékoztatásnak a fogyasztó részére történő átadásában, valamint
a veszély elhárítását, illetve megelőzését szolgáló intézkedések
végrehajtásában.
-
- 4. § (1) Ha az áru
biztonságosságát jogszabály vagy nemzeti szabvány nem határozza
meg, az áru akkor minősül biztonságosnak, ha a fogyasztó életét,
egészségét, testi épségét a rendeltetésszerű vagy az ésszerűen
várható használat időtartama alatt nem, vagy csak a
rendeltetésszerű vagy ésszerűen várható használatával járó
legkisebb mértékben veszélyezteti.
-
- (2) Az áru
biztonságosságát elsősorban a következők alapján kell megítélni:
-
- a) az áru (összetétele,
csomagolása, összeszerelésére és karbantartására vonatkozó
előírások) alapvető ismérvei,
- b) az árunak más árura
gyakorolt - az együttes használat során ésszerűen várható -
hatásai,
- c) az áru külső
megjelenítése, címkézése, használati vagy más tájékoztatója,
- d) az áru használatának
hatása a fokozott veszélynek kitett - különösen a kiskorú -
fogyasztókra.
-
- (3) A gyártó köteles a
fogyasztót írásban figyelmeztetni úgy, hogy a fogyasztó
felmérhesse az áru rendeltetésszerű vagy ésszerűen várható
használatával járó kockázatot, feltéve, hogy a kockázat
figyelmeztetés nélkül azonnal nem észlelhető. A figyelmeztetés
nem mentesíti a gyártót és a forgalmazót az áru
biztonságosságával kapcsolatos kötelezettségei alól.
-
- (4) A gyártó köteles a
forgalomba hozott áruval kapcsolatos kockázati tényezőket
felmérni, és megtenni a megelőzésükhöz, illetve az
elhárításukhoz szükséges intézkedéseket, így különösen:
-
- a) az árut azonosításra
alkalmas jelöléssel ellátni,
- b) a forgalomba hozott áru
biztonságosságát mintavétel útján rendszeresen ellenőrizni,
- c) az áru
biztonságosságával kapcsolatos kifogásokat kivizsgálni,
- d) a forgalmazót az
ellenőrzések megállapításairól tájékoztatni,
- e) az árut a forgalomból
kivonni.
-
- (5) Az áru
biztonságosságának megítélését nem befolyásolja önmagában az a
tény, hogy később nagyobb biztonságot nyújtó áru kerül
forgalomba.
-
- 5. § (1) A 3-4. §
rendelkezéseit megfelelően kell alkalmazni a szolgáltatásokra
is.
-
- (2) A 3-4. §-ban
foglaltakat nem kell alkalmazni, ha a forgalmazó az
értékesítéskor a fogyasztóval egyértelműen közli, hogy
a) az áru régiség,
- b) az árut használat előtt
helyre kell állítani.
-
- III. Fejezet
- A fogyasztók vagyoni
érdekeinek védelme
-
- A fogyasztók vagyoni
érdekeinek védelmét biztosító általános rendelkezések
-
- 6. § Az e törvényben
meghatározott jogkövetkezményeket alkalmazni kell, ha a
gazdálkodó szervezet
-
- a) az áru előállítására,
átvételére, mérlegelésére, csomagolására, címkézésére, árának
feltüntetésére, tárolására, szállítására és forgalomba
hozatalára, illetve a szolgáltatás nyújtására vonatkozó
jogszabályi előírásokat megsérti,
- b) a fogyasztókat - hamis
méréssel, számolással, az áru minőségének megrontásával -
megkárosítja,
- c) a nyitva tartásra
vonatkozó szabályokat megszegi,
- d) üzletkörébe nem tartozó
árut árusít vagy szolgáltatást nyújt,
- e) a fogyasztók minőségi
kifogásait a jogszabályok megsértésével intézi,
- f) a forgalomból az árut
jogosulatlanul visszatartja, illetve a szolgáltatás nyújtását
jogosulatlanul megtagadja,
- g) a vásárlók könyvét
szabálytalanul kezeli,
- h) nem megfelelő minőségű
árut hoz forgalomba vagy ilyen szolgáltatást nyújt,
- i) a hatósági árnál vagy
az árura vagy szolgáltatásra egyébként kötelezően megállapított
árnál magasabb árat kér,
- j) a
megfelelőség-tanúsítási vagy az előzetes minőségvizsgálati
kötelezettséget megszegi.
-
- Fogyasztási kölcsön
-
- 7. § (1) A fogyasztási
kölcsönszerződés érvényességéhez a szerződés írásba foglalása és
egy példányának a fogyasztó részére történő átadása szükséges.
-
- (2) Semmis az a
fogyasztási kölcsönszerződés, amelyik nem tartalmazza
a) a szerződés tárgyát
képező áru vagy szolgáltatás meghatározását,
- b) a szerződés alapján
fizetendő ellenszolgáltatás meghatározását,
- c) a tulajdonjog
átszállásának időpontját és feltételeit,
- d) a szerződéssel
kapcsolatos összes költséget, ideértve a kamatokat, járulékokat,
valamint ezek éves, százalékban kifejezett értékét,
- e) az éves, százalékban
kifejezett teljes hiteldíjat,
- f) az éves, százalékban
kifejezett hiteldíj módosításának feltételeit vagy, ha ez nem
lehetséges, az erről szóló tájékoztatást,
- g) a részletek számát,
összegét, a törlesztési időpontokat,
- h) ha az áru ára vagy a
szolgáltatás díja a szerződés időtartama alatt változhat, a
változás feltételeit, illetve azt az összeget, melynek elérése
esetén a fogyasztó hátrányos következmények nélkül a
szerződéstől elállhat.
-
- (3) A (2) bekezdés e)
pontja szerinti éves, százalékban kifejezett teljes hiteldíj
összegét a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról
szóló 1996. évi CXII. törvény, valamint a teljes hiteldíj mutató
számítására és közzétételére vonatkozó rendelkezések alapján
kell kiszámítani.
-
- (4) A fogyasztási
kölcsönszerződésre vonatkozó szabályoktól a fogyasztó hátrányára
eltérő szerződési kikötés semmis.
-
- (5) A szerződés
semmisségére csak a fogyasztó érdekében lehet hivatkozni.
-
- (6) A hitelező köteles a
fogyasztót a fogyasztási kölcsönszerződés megkötésekor minden
olyan szerződési feltételről tájékoztatni, amely jogszabály
alapján válik a szerződés részévé.
-
- (7) Fogyasztási
kölcsönszerződés esetében a fogyasztó minden esetben élhet a
lejárat előtti teljesítés jogával. Ebben az esetben a hitelező
köteles a hiteldíjat arányosan csökkenteni.
-
- IV. Fejezet
- A fogyasztók
tájékoztatása
-
- A tájékoztatás célja
-
- 8. § A tájékoztatásnak
alkalmasnak kell lennie arra, hogy a fogyasztó rendelkezzen
-
- a) az áru- és
szolgáltatásválasztás megkönnyítéséhez, továbbá az áru és a
szolgáltatás használatához, az áru fenntartásához szükséges
megfelelő ismeretekkel az áru és a szolgáltatás alapvető
tulajdonságairól, jellegzetességeiről, az áru és a szolgáltatás
minőségéről, áráról, díjáról, valamint az áru használatára
vonatkozó utasításokról és használatával járó veszélyekről,
- b) a jogai
érvényesítéséhez szükséges alapvető ismeretekkel.
-
- A címkézés
-
- 9. § Az áru - külön
jogszabályban meghatározott áruk kivételével - akkor hozható
forgalomba, ha a csomagolásán vagy másutt, de az árutól
elválaszthatatlanul elhelyezett címkén jól olvashatóan, magyar
nyelven, közérthetően és egyértelműen tartalmazza a fogyasztók
tájékoztatásához és a hatósági ellenőrzéshez szükséges, a 10.
§-ban meghatározott adatokat.
-
- 10. § (1) Az áru
címkéjének tartalmaznia kell az áru
-
- a) pontos megnevezését,
amelyet védjegy vagy fantázianév nem helyettesíthet;
- b) gyártójának vagy
forgalmazójának nevét és címét azonosításra alkalmas módon;
- c) származási helyének
megjelölését.
-
- (2) Az áru jellegétől és
rendeltetésétől függően a címkének az (1) bekezdésben
meghatározottakon túl tartalmaznia kell az áru
-
- a) méreteit, nettó
mennyiségét az árura jellemző mértékegységben vagy darabszámban,
- b) előállításához
felhasznált összetevőket (minőségi, mennyiségi összetételét),
- c) rendeltetésszerű
használhatóságának vagy minőségmegőrzésének várható időtartamát,
- d) alapvető műszaki
jellemzőit,
- e) minőségi osztályba
sorolását,
- f) energiafelhasználásának
ismérveit,
- g) környezet-, illetve
természetkímélő jellegét (a felhasznált anyagok, az előállítás
módja és a használat tekintetében), illetve azoknak az áruknak
vagy szolgáltatásoknak az esetében, amelyek után - a környezet
védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény
és külön jogszabályok alapján - környezetterhelési díj, továbbá
termékdíj fizetési kötelezettség áll fenn, a környezetterhelés
jellegét,
- h) megfelelőségi jelölését
vagy engedélyköteles árunál az engedélyszámot.
-
- (3) Ha az áru jellege
indokolja, a címkének megfelelő tájékoztatást kell tartalmaznia
az áru rendeltetésszerű használatával együttjáró, az áru
előrelátható használati ideje alatt fennálló veszélyességi
tényezőről úgy, hogy a fogyasztó a veszélyt képes legyen
felmérni és megtenni az elhárításához szükséges intézkedéseket.
-
- (4) A címke tartalma
megjeleníthető szöveggel, számmal, képpel, ábrával, jellel és
jelöléssel úgy, hogy az megfeleljen az (1)-(3) bekezdésekben
foglaltaknak.
-
- 11. § Az egyes árufajták
címkéjének tartalmára és megjelenítési formájára jogszabály
további részletes előírásokat is meghatározhat.
-
- A használati és kezelési
útmutató
-
- 12. § (1) Külön
jogszabályban meghatározott áru csak használati és kezelési
útmutatóval hozható forgalomba.
-
- (2) A használati és
kezelési útmutatóban a fogyasztókat magyar nyelven, közérthetően
és egyértelműen tájékoztatni kell az áru rendeltetésszerű
használatának, felhasználásának, eltarthatóságának és
kezelésének (a továbbiakban együtt: rendeltetésszerű használat)
módjáról, így különösen az áru
-
- a) rendeltetésszerű
használatára vonatkozó utasításokról és feltételekről,
- b) minőségének
megtartásához szükséges különleges tárolási, kezelési
feltételekről, amennyiben azok az áru minőségmegőrzési
időtartamát, illetve felhasználhatóságát nagymértékben
befolyásolják.
-
- (3) Az import áruk
esetében az árukhoz csatolt idegen nyelvű útmutatóval azonos
tartalmú, magyar nyelvű használati és kezelési útmutatót kell a
fogyasztó számára biztosítani.
-
- A megfelelőség tanúsítása
-
- 13. § Azok az áruk,
amelyekre vonatkozóan jogszabály megfelelőség-tanúsítási
kötelezettséget ír elő, csak az előírt mód szerinti
megfelelőségi tanúsítvánnyal együtt hozhatók forgalomba.
-
- Az ár feltüntetése
-
- 14. § (1) Az áru
fogyasztói forgalombahozatalakor a forgalmazó köteles - külön
jogszabályban meghatározottak szerint - a fogyasztót írásban
tájékoztatni az eladási árról és az egységárról, illetve a
szolgáltatás díjáról.
-
- (2) Az eladási árat, az
egységárat és a szolgáltatás díját a Magyar Köztársaság
területén érvényes fizetőeszköz szerint meghatározva,
egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell
feltüntetni.
-
- (3) A Magyar Köztársaság
területén fogyasztói forgalomba hozott áru és szolgáltatás
áraként a fogyasztói forgalomban fizetendő árat kell
feltüntetni.
-
- (4) Több eladási ár vagy
szolgáltatási díj egyidejű feltüntetése esetén az áru eladási
árán, vagy a szolgáltatás díján a feltüntetett legalacsonyabb
eladási árat vagy szolgáltatási díjat kell érteni.
-
- (5) Az árcímke nem
takarhatja el az egyedi csomagoláson jogszabály kötelező
előírása szerint elhelyezett fogyasztói tájékoztatót.
-
- A csomagolás
-
- 15. § (1) Az árut úgy kell
csomagolni, hogy a csomagolás óvja meg az áru minőségét,
könnyítse meg szállítását, ne befolyásolja hátrányosan az áru
minőségét vagy mennyiségét, segítse elő a korszerű kiszolgálást,
feleljen meg a biztonságos munkavégzés és az egészségvédelem
követelményeinek.
-
- (2) Az áru csomagolására
jogszabály további előírásokat határozhat meg.
-
- Felelősség a tájékoztatási
és csomagolási szabályok megsértéséért
-
- 16. § (1) A fogyasztók
tájékoztatására, valamint a csomagolásra vonatkozó szabályok
megtartására
-
- a) a címkézés, a
használati és kezelési útmutató, a megfelelőség-tanúsítás,
valamint a csomagolás tekintetében a gyártó,
- b) az ár feltüntetése
tekintetében a forgalmazó köteles.
-
- (2) Ha a gyártó az árut
nem látja el a törvény 9-15. §-aiban, illetve külön
jogszabályban meghatározott tájékoztatással és csomagolással, a
forgalmazó köteles azt pótolni.
-
- (3) A forgalmazónak kell
bizonyítania, hogy a tájékoztatást a fogyasztónak megadta.
-
- (4) A fogyasztó -
választása szerint - a gyártóval, illetve az árut forgalomba
hozó bármelyik gazdálkodó szervezettel szemben érvényesítheti
jogait, függetlenül attól, hogy a gyártót megnevezték-e.
-
- (5) A (2)-(4)
bekezdésekben foglalt rendelkezések nem érintik a forgalmazónak
a gyártóval szemben érvényesíthető igényeit.
-
- V. Fejezet
- A fogyasztók oktatása
-
- 17. § (1) A fogyasztóval
iskolai és iskolán kívüli oktatás keretében meg kell ismertetni
az igényei érvényesítéséhez szükséges jogszabályokat.
-
- (2) A fogyasztóvédelmi
oktatás elsősorban állami feladat.
-
- (3) Az iskolai
fogyasztóvédelmi oktatás a Nemzeti Alaptanterv részét képezi. A
Nemzeti Alaptanterv fogyasztóvédelemmel kapcsolatos
követelményeinek a Kormány részére történő benyújtása előtt be
kell szerezni a fogyasztói érdekek országos képviseletét ellátó
társadalmi szervezetek véleményét is.
-
- (4) A Nemzeti Alaptanterv
elvei és követelményei szerint az ipari, kereskedelmi és
idegenforgalmi miniszter (a továbbiakban: miniszter)
közreműködik a közoktatás intézményei számára készülő
fogyasztóvédelmi tantervi követelmények meghatározásában.
-
- (5) Az állam az iskolai
fogyasztóvédelmi oktatással kapcsolatos feladatait az oktatási
intézményeken keresztül, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséggel és
a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi
szervezetekkel együttműködve látja el.
-
- VI. Fejezet
- A fogyasztói jogok
érvényesítése
-
- Békéltető testület
-
- 18. § (1) A békéltető
testület eljárásának célja a fogyasztó és a gazdálkodó szervezet
közötti vitás ügy (fogyasztói jogvita) egyezségen alapuló
rendezésének megkísérlése, ennek eredménytelensége esetén pedig
az ügy eldöntése a fogyasztói jogok gyors, hatékony és egyszerű
érvényesítésének biztosítása érdekében.
-
- (2) A békéltető testület a
területi gazdasági kamarák (a továbbiakban: kamara) mellett
működő független testület.
-
- (3) A békéltető testületet
az azonos területen működő kereskedelmi és iparkamara, kézműves
kamara és agrárkamara közösen működteti.
-
- (4) A különböző területen
működő területi gazdasági kamarák a békéltető testületet közösen
is működtethetik.
-
- (5) A helyi önkormányzatok
- önkéntesen és a kamarával történő megállapodás alapján - részt
vállalhatnak a békéltető testület működtetésének feladataiból.
-
- 19. § (1) A békéltető
testület hatáskörébe az áruk és szolgáltatások minőségével,
biztonságosságával és a termékfelelősségi szabályok
alkalmazásával, valamint a szerződések megkötésével és
teljesítésével kapcsolatos fogyasztói jogviták bírósági
eljáráson kívüli rendezése tartozik.
-
- (2) A békéltető testület
hatásköre nem terjed ki azokra a fogyasztói jogvitákra,
amelyekre jogszabály valamely hatóság hatáskörét állapítja meg.
-
- 20. § (1) Az eljárásra az
a békéltető testület illetékes, amelynek területén a fogyasztó
lakóhelye vagy tartózkodási helye, illetőleg a 28. § (2)
bekezdése alapján eljárást kezdeményező szervezet székhelye
található.
-
- (2) Belföldi lakóhely
hiányában az illetékesség a fogyasztó tartózkodási helyéhez
igazodik. Ha ez külföldön van, az illetékességet a panasszal
érintett gazdálkodó szervezet vagy az annak képviseletére
hivatott szerv székhelye alapítja meg.
-
- (3) A fogyasztó a kérelmet
a szerződés teljesítésének helye szerint illetékes békéltető
testületnél is benyújthatja.
-
- (4) A békéltető testület
illetékességi területe a testületet működtető területi gazdasági
kamarák illetékességi területéhez igazodik.
-
- 21. § (1) A békéltető
testület elnökből, elnökhelyettesből és tagokból (a továbbiakban
együtt: békéltető testületi tagok) áll.
-
- (2) A testületi tagokat -
testületenként legalább 10, legfeljebb 30 főt - egyrészről a
kamara, másrészről a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó
társadalmi szervezetek egyenlő arányban jelölik ki. A tagokról a
békéltető testület működési feltételeit biztosító kamara listát
vezet. A kamara a testületi tagok listáját megküldi a
Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnek, továbbá kérésre a fogyasztói
érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezeteknek, valamint
az illetékességi területén működő helyi önkormányzatoknak.
-
- (3) Az elnököt - a
Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főigazgatójának javaslatára - a
miniszter bízza meg a testületi tagok közül.
-
- (4) Az elnökhelyettest az
elnök jelöli ki a testületi tagok közül. Az elnökhelyettes
teljes jogkörrel helyettesíti az elnököt annak akadályoztatása
esetén.
-
- (5) A békéltető testületi
tagok megbízatása három évre szól. A tagok újraválaszthatóak.
-
- (6) A békéltető testület
tagjai tevékenységüket külön jogszabályban meghatározott díjazás
ellenében végzik.
-
- 22. § (1) Békéltető
testületi tag az lehet, aki felsőfokú iskolai végzettséggel és
annak megfelelő, legalább kétéves szakmai gyakorlattal
rendelkezik.
-
- (2) Nem lehet békéltető
testületi tag,
-
- a) aki a polgári jog
szabályai szerint cselekvőképtelen vagy korlátozottan
cselekvőképes,
- b) aki a büntetett
előélethez fűződő hátrányok alól nem mentesült.
-
- 23. § A békéltető testület
tagjainak függetlennek és pártatlannak kell lenniük, nem
lehetnek képviselői a feleknek, eljárásuk során utasítást nem
fogadhatnak el. Teljes titoktartásra kötelezettek a békéltető
testület működése során tudomásukra jutott tények és adatok
tekintetében, az eljárás megszűnése után is. Minderről
kijelölésük elfogadásakor írásbeli nyilatkozatot kötelesek
tenni.
-
- 24. § (1) A békéltető
testületi tag megbízatása megszűnik
-
- a) a megbízatás
időtartamának lejártával,
- b) a 22. § (2)
bekezdésében foglalt kizáró okok bekövetkezése esetén,
- c) lemondással,
- d) alkalmatlanná válása
esetén,
- e) halálával.
-
- (2) Az (1) bekezdés d)
pontja szerinti esetben a megbízatás megszűnését a békéltető
testület elnöke - az érintett testületi tag meghallgatása után
és a tagot jelölő szervezet véleményének figyelembevételével -
állapítja meg.
-
- (3) Ha a békéltető
testületi tag megbízatása a törvényben szabályozott bármely
okból megszűnik, helyette a testületi tag jelölésére vonatkozó
rendelkezések megfelelő alkalmazásával új testületi tagot kell
kijelölni.
-
- 25. § (1) A békéltető
testület háromtagú tanácsban jár el. Az eljáró tanács egyik
tagját az eljárást megindító fogyasztó, illetve a fogyasztói
érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezet, egy másik
tagját pedig az eljárással érintett gazdálkodó szervezet jelöli
ki a testületi tagok 21. § (2) bekezdésében meghatározott
listájáról, és az így kijelölt két tag jelöli ki az eljáró
tanács elnökét.
-
- (2) Ha a felek bármelyike
a megadott határidőn belül nem él a jelölés lehetőségével, vagy
a két kijelölt testületi tag a kijelölésüktől számított három
napon belül nem egyezik meg a harmadik tag személyében, vagy, ha
más okból szükséges, az eljáró tanács hiányzó tagját a testület
elnöke jelöli ki, figyelemmel arra, hogy legalább egy tag a
fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek
által jelölt, egy másik tag pedig a kamara által jelölt
testületi tagok közül kerüljön ki, valamint minden olyan
szempontra, amely nagy valószínűséggel biztosítja független és
pártatlan testületi tag kijelölését.
-
- (3) Ha a felek az ügy
eldöntését egyszerűnek tartják és egy testületi tag személyében
megállapodnak, ez a testületi tag egyedül jogosult az eljárás
lefolytatására.
-
- (4) Ahol a törvény a
továbbiakban eljáró tanácsot említ, azon az egyedül eljáró
testületi tagot is érteni kell.
-
- 26. § (1) A békéltető
testületi tag az eljárásból ki van zárva, ha neki vagy
hozzátartozójának [Ptk. 685. § b) pont] a vitás ügyhöz személyi
vagy vagyoni érdekeltsége fűződik, illetve egyéb ok miatt
elfogult, kivéve, ha a feleket erről tájékoztatta, és ennek
ismeretében személye ellen egyik fél sem emelt kifogást.
-
- (2) A felek, illetve az
elnök által az eljáró tanácsba kijelölt testületi tag köteles a
testület elnökének haladéktalanul bejelenteni és a felek előtt
feltárni minden olyan körülményt, amely jogos kétségeket
ébreszthet függetlensége vagy pártatlansága tekintetében.
-
- (3) Az eljáró tanácsba
kijelölt testületi tag ellen a fél kizárási kérelmet terjeszthet
elő, amennyiben olyan körülmények állnak fenn, amelyek jogos
kétségeket ébresztenek függetlensége vagy pártatlansága
tekintetében.
-
- (4) A fél az általa
kijelölt testületi tag ellen csak olyan okból élhet kizárási
kérelemmel, amely a kijelölést követően vált előtte ismertté.
-
- (5) Az indokolással
ellátott írásbeli kizárási kérelem attól a naptól számított
három napon belül terjeszthető elő, amikor a fél az eljáró
tanács összetételéről tudomást szerzett, vagy amikor a (3)
bekezdésben említett körülmények előtte ismertté váltak.
-
- (6) A kizárási kérelemről
a békéltető testület elnöke dönt, az érintett testületi tag
meghallgatása után. E döntés meghozataláig az eljáró tanács - a
kizárással érintett testületi tagot is beleértve - folytathatja
az eljárást, de érdemi határozatot nem hozhat.
-
- 27. § (1) A békéltető
testület eljárása megindításának feltétele, hogy a fogyasztó az
érintett gazdálkodó szervezettel közvetlenül megkísérelje a
panaszügy rendezését.
-
- (2) E körben a gazdálkodó
szervezet fokozott együttműködésre köteles. Ha a fogyasztó
panaszával nem ért egyet, köteles a fogyasztónak erről
haladéktalanul rövid indokolással ellátott írásbeli
nyilatkozatot adni.
-
- 28. § (1) A békéltető
testület eljárása a 27. §-ban szabályozott egyeztetést követően
kérelemre indul.
-
- (2) A kérelmet a
fogyasztó, vagy - a több fogyasztót érintő vitás ügyben az
érintettek felhatalmazása alapján - a fogyasztói érdekek
képviseletét ellátó társadalmi szervezet terjesztheti elő, ezer
forint eljárási díj befizetésével.
-
- (3) A kérelmet a békéltető
testület elnökéhez írásban kell benyújtani. A kérelemnek
tartalmaznia kell
-
- a) a fogyasztó nevét,
lakóhelyét vagy tartózkodási helyét, illetve az eljárást
kezdeményező szervezet nevét, székhelyét és az érintettek
felhatalmazását,
- b) a panasszal érintett
gazdálkodó szervezet nevét, székhelyét,
- c) a panasz rövid
leírását, az azt alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait,
- d) a fogyasztó
nyilatkozatát a 27. § (1) bekezdésében előírt feltétel
teljesítéséről,
- e) a tanács döntésére
irányuló indítványt.
-
- (4) A kérelemhez csatolni
kell azt az okiratot, illetve annak másolatát (kivonatát),
amelynek tartalmára a fogyasztó bizonyítékként hivatkozik, így
különösen a gazdálkodó szervezet írásbeli nyilatkozatát a panasz
elutasításáról, illetőleg - közüzemi, valamint pénzügyi
szolgáltatási tevékenységet folytató gazdálkodó szervezet
esetében - az ügyfélszolgálati iroda elutasító nyilatkozatát.
-
- (5) Ha a kérelem nem felel
meg a (3)-(4) bekezdésekben foglaltaknak, vagy a kérelmező az
eljárási díjat nem vagy hiányosan fizette be, a békéltető
testület elnöke a kérelmet a hiányok megjelölése mellett pótlás
végett a kérelmezőnek visszaküldi.
-
- 29. § (1) Az eljárás
megindulásától kezdődő határidők számításakor az eljárás
megindulásának az minősül, amikor a hiánytalan kérelem a
békéltető testület elnökéhez beérkezik.
-
- (2) A békéltető testület
elnöke az eljárás megindulásától számított három napon belül
megvizsgálja, hogy az ügy a testület hatáskörébe és
illetékessége alá tartozik-e. A testület hatáskörének vagy
illetékességének hiánya esetén az ügyet - a kérelmező egyidejű
értesítésével - a hatáskörrel, illetve illetékességgel
rendelkező szervezetnek haladéktalanul megküldi.
-
- (3) A testület
hatáskörének és illetékességének megállapítása esetén az elnök
az eljárás megindulásától számított tizenöt napon belüli
meghallgatási időpontot tűz ki a felek számára.
-
- (4) Az elnök a
meghallgatás kitűzött időpontjáról a feleket a kérelem
másolatának egyidejű kézbesítése mellett kellő időben előzetesen
értesíti, egyben felhívja a feleket, hogy az eljáró tanács
általuk jelölhető tagjára vonatkozó javaslatukat legkésőbb az
értesítés kézhezvételétől számított három napon belül tegyék
meg, illetve - egyszerűen eldönthető ügy esetén - az egyedül
eljáró testületi tag személyében e határidő alatt állapodjanak
meg, ellenkező esetben a kijelölésről a békéltető testület
elnöke hivatalból gondoskodik. Az elnök a körülmények
mérlegelése alapján kezdeményezheti az eljárás írásbeli
lefolytatását, a meghallgatás mellőzéséhez azonban mindkét fél
hozzájárulását be kell szereznie.
-
- (5) Az értesítésben a
panasszal érintett gazdálkodó szervezetet fel kell szólítani,
hogy az értesítés kézhezvételétől számított öt napon belül
írásban nyilatkozzék (válaszirat) a panasz jogosságát és az ügy
körülményeit, valamint a tanács döntésének kötelezésként történő
elfogadását (alávetés) illetően, nyilatkozatában jelölje meg az
állításait alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait, illetve
csatolja azokat az okiratokat (ezek másolatát), amelyek
tartalmára bizonyítékként hivatkozik. Figyelmeztetni kell a
gazdálkodó szervezetet, hogy az ügy érdemére vonatkozó
nyilatkozattételének elmaradása esetén a tanács a rendelkezésére
álló adatok alapján határoz.
-
- (6) A gazdálkodó szervezet
válasziratának másolatát az elnök a kérelmezőnek haladéktalanul
megküldi, ha pedig erre már nincs elegendő idő, azt a
meghallgatáson adja át.
-
- (7) Ha a gazdálkodó
szervezet válasziratát nem terjeszti elő, a tanács köteles az
eljárást folytatni, anélkül, hogy a mulasztást a kérelmező
állításai elismerésének tekintené.
-
- 30. § (1) Az eljárás során
a tanács elnöke egyezséget kísérel meg létrehozni a felek
között. Ha az egyezség megfelel a jogszabályoknak, a tanács azt
határozattal jóváhagyja, ellenkező esetben, illetve egyezség
hiányában az eljárást folytatja. A tanács elnöke szükség esetén
a fogyasztót jogairól és kötelezettségeiről tájékoztatja.
-
- (2) Az eljárás során a
tanács köteles a feleket egyenlő elbánásban részesíteni. Köteles
lehetőséget adni a felek számára álláspontjuk előadására,
illetve beadványaik előterjesztésére.
-
- (3) Az eljárás nyilvános,
bármelyik fél azonban kérheti a nyilvánosság kizárását.
-
- 31. § (1) A kérelem,
illetve a válaszirat az eljárás során szabadon módosítható vagy
kiegészíthető, kivéve, ha az eljáró tanács ennek lehetőségét az
ezzel okozott késedelemre tekintettel kizárja, vagy a gazdálkodó
szervezet az alávetésre hivatkozva a kérelem módosítása,
illetőleg kiegészítése ellen tiltakozik.
-
- (2) Ha a meghallgatáson
bármelyik fél szabályszerű értesítés ellenére nem jelenik meg,
vagy nem terjeszti elő bizonyítékait, a tanács lefolytatja az
eljárást, és a rendelkezésre álló adatok alapján hozhat
határozatot.
-
- (3) Ha az eljárásban
jelentős tény vagy egyéb körülmény megállapításához vagy
megítéléséhez olyan különleges szakértelem szükséges, amellyel
az eljáró tanács nem rendelkezik, a tanács szakértőt rendelhet
ki.
-
- (4) A tanács az eljárást
megszünteti, ha
-
- a) a fogyasztó a kérelmét
visszavonja,
- b) a felek az eljárás
megszüntetésében megállapodnak,
- c) az eljárás folytatása
lehetetlen,
- d) az eljárás folytatására
- a tanács megítélése szerint - bármely okból nincs szükség.
-
- (5) A tanács az ügy
érdemében szótöbbséggel határozatot hoz.
-
- (6) A tanács az eljárást
az eljárás megindulását követő harminc napon belül befejezi,
indokolt esetben ez a határidő legfeljebb harminc nappal
meghosszabbítható.
-
- 32. § A tanács határozata
-
- a) ajánlás, ha a panasszal
érintett gazdálkodó szervezet az eljárás kezdetekor úgy
nyilatkozott, hogy a tanács döntését kötelezésként nem fogadja
el, vagy
- b) kötelezést tartalmazó
határozat, ha a panasszal érintett gazdálkodó szervezet az
eljárás kezdetekor (alávetés) vagy a határozat kihirdetésekor
nyilatkozatában a békéltető testület döntését magára nézve
kötelezőként elismerte.
-
- 33. § (1) A határozatnak
ki kell terjednie a kérelemben előterjesztett valamennyi
indítványra, és a döntés alapjául szolgáló indokokra.
Rendelkezni kell az eljárás költségének összegéről és annak
viseléséről.
-
- (2) Az eljárás költségét
az a fél viseli, akinek terhére a tanács az ügyet eldöntötte.
-
- (3) A határozatban
megállapított kötelezettség teljesítésére rendszerint - a
határozat kihirdetését követő naptól számított - tizenöt napos
határidőt kell szabni.
-
- (4) A tanács határozatát a
határozathozatal napján, annak írásba foglalását követően
kihirdeti. A kihirdetés legfeljebb három napra elhalasztható, ha
az ügy bonyolultsága miatt ez feltétlenül szükséges. Az írásba
foglalt határozat egy-egy példányát a tanács kézbesíti a
feleknek és egyidejűleg megküldi a területileg illetékes
fogyasztóvédelmi felügyelőségnek.
-
- 34. § (1) A tanács
határozata nem érinti a fogyasztónak azt a jogát, hogy igényét
bírósági eljárás keretében érvényesítse.
-
- (2) A tanács határozata
ellen fellebbezésnek nincs helye, a határozat érvénytelenítése
azonban kérhető a bíróságtól, a (3) bekezdésben meghatározottak
szerint.
-
- (3) A fél a határozatnak a
részére történt kézbesítésétől számított tizenöt napon belül
keresettel a határozat érvénytelenítését kérheti a békéltető
testület székhelye szerint illetékes megyei bíróságtól, ha a
tanács összetétele vagy eljárása nem felelt meg e törvény
rendelkezéseinek, vagy a 19. § (1) bekezdése alapján a békéltető
testületnek nem volt hatásköre az eljárásra.
-
- (4) A bíróság a tanács
kötelező határozatának végrehajtását a fél kérelmére
felfüggesztheti.
-
- (5) A bíróság ítélete
kizárólag a határozat érvénytelenítésére vonatkozhat.
-
- (6) A bírósági eljárására
egyébként a Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III.
törvény rendelkezései irányadók azzal, hogy az ítélet ellen
felülvizsgálatnak nincs helye.
-
- 35. § (1) A határozat
kézhezvételétől számított tizenöt napon belül a fél kérheti a
tanácstól, hogy a határozatában előforduló bármely névcserét,
névelírást, szám- vagy számítási hibát vagy más hasonló elírást
javítson ki, illetve a határozat meghatározott része
tekintetében adjon értelmezést.
-
- (2) Ha a tanács a kérelmet
indokoltnak tartja, annak beérkezésétől számított három napon
belül a kijavítást elvégzi, illetve az értelmezést megadja. Az
értelmezés a határozat részévé válik.
-
- (3) A tanács az (1)
bekezdésben meghatározott hibát a határozat kihirdetésétől
számított harminc napon belül kérelem hiányában is kijavíthatja.
-
- 36. § (1) A békéltető
testületet működtető kamara és a fogyasztóvédelmi felügyelőség
ellenőrzi a tanács kötelező határozatának végrehajtását, illetve
azt, hogy mennyiben járnak el a felek az ajánlásban foglaltaknak
megfelelően.
-
- (2) Ha a gazdálkodó
szervezet a tanács ajánlásának nem tesz eleget, a békéltető
testületet működtető kamara, illetve a területileg illetékes
fogyasztóvédelmi felügyelőség - a fogyasztó nevének megjelölése
nélkül - jogosult a vizsgált panaszt és az eljárás eredményét
nyilvánosságra hozni.
-
- (3) Ha a gazdálkodó
szervezet a tanács kötelező határozatát vagy a határozattal
jóváhagyott egyezséget a teljesítési határidőn belül nem hajtja
végre, a fogyasztó, illetve az eljárást kezdeményező szervezet
kérheti a bíróságtól a tanács határozatának végrehajtási
záradékkal történő ellátását.
-
- (4) A bíróság megtagadja a
kötelező határozat végrehajtását, ha a 19. § (1) bekezdése
alapján a békéltető testületnek nem volt hatásköre az eljárásra.
-
- 37. § A békéltető testület
az eljárására vonatkozó részletes szabályokat a törvény keretei
között szabadon állapíthatja meg. Az országos gazdasági kamarák
az egységes gyakorlat kialakítása érdekében eljárási
szabályzatot készíthetnek, melyet a kamarák törvényességi
felügyeletét ellátó miniszterek az igazságügyminiszterrel
egyetértésben hagynak jóvá.
-
- Ügyfélszolgálat
-
- 38. § (1) A közüzemi, a
pénzügyi és nyugdíjpénztári, a biztosítási, valamint a
távközlési szolgáltatási tevékenységet folytató gazdálkodó
szervezetek a fogyasztói bejelentések intézésére, panaszok
kivizsgálására és orvoslására, a fogyasztók tájékoztatására az
ügyfelek részére nyitva álló helyiségben ügyfélszolgálatot
kötelesek működtetni.
-
- (2) Az ügyfélszolgálat
működési rendjét, félfogadási idejét a gazdálkodó szervezet úgy
köteles megállapítani, illetve működésének feltételeiről oly
módon köteles gondoskodni, hogy a fogyasztói érdekek ne
sérüljenek.
-
- (3) Az ügyfélszolgálat a
panasz elutasítását köteles indokolással ellátva írásba foglalni
és annak egy példányát a fogyasztónak átadni vagy tizenöt napon
belül megküldeni.
-
- (4) Az ügyfélszolgálat a
fogyasztói bejelentések intézése és a fogyasztók tájékoztatása
során köteles együttműködni a fogyasztói érdekek képviseletét
ellátó társadalmi szervezetekkel.
-
- Keresetindítás
-
- 39. § (1) Az ellen, aki
jogszabályba ütköző tevékenységével a fogyasztók széles körét
érintő vagy jelentős nagyságú hátrányt okoz, a Fogyasztóvédelmi
Főfelügyelőség, a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó
társadalmi szervezet vagy az ügyész pert indíthat a fogyasztók
igényeinek érvényesítése iránt akkor is, ha a sérelmet
szenvedett fogyasztók személye nem állapítható meg.
-
- (2) Az (1) bekezdésben
meghatározott kereset a jogsértés bekövetkezését követő egy éven
belül nyújtható be.
-
- (3) A bíróság az ítéletben
feljogosíthatja az igény érvényesítőjét, hogy a jogsértő
költségére az ítéletet országos napilapban közzétegye.
-
- (4) A jogsértő köteles a
sérelmet szenvedett fogyasztó igényét az ítéletnek megfelelően
kielégíteni. Ez nem érinti a fogyasztónak azt a jogát, hogy a
jogsértővel szemben a polgári jog szabályai szerint igényét
érvényesítse.
- MÁSODIK RÉSZ
- A FOGYASZTÓVÉDELEM ÁLLAMI,
ÖNKORMÁNYZATI ÉS ÉRDEK-KÉPVISELETI INTÉZMÉNYRENDSZERE
- VII. Fejezet
- A fogyasztóvédelem
állami intézményrendszere
-
- 40. § (1) A miniszter
-
- a) kidolgozza és
jóváhagyásra a Kormány elé terjeszti a fogyasztóvédelmi politika
koncepcióját, javaslatot tesz a megvalósítás szervezeti és
intézményi feltételeire,
- b) intézkedéseket tesz,
illetve kezdeményez a fogyasztói jogok védelme és érvényesítése
érdekében.
-
- (2) A koncepciónak
tartalmaznia kell:
-
- a) az elérni kívánt
fogyasztóvédelmi célokat,
- b) a célok érdekében
végrehajtandó feladatokat, azok megvalósításának sorrendjét és
határidejét,
- c) a kitűzött célok
megvalósításának eszközeit, ideértve a pénzügyi igények
megjelölését is.
-
- (3) A koncepcióban
foglaltakat a gazdaságpolitikai döntések kialakítása, továbbá a
nemzetgazdaság bármely ágában megvalósuló végrehajtási
tevékenység során érvényre kell juttatni.
-
- 41. § (1) A
Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség önálló feladat- és hatáskörrel
rendelkező központi hivatal.
-
- (2) A Fogyasztóvédelmi
Főfelügyelőség a Kormány által kijelölt miniszter irányítása
alatt áll.
-
- (3) A Fogyasztóvédelmi
Főfelügyelőség és a területi felügyelőségek hatásköre nem terjed
ki jogszabályban más szervek hatáskörébe utalt fogyasztóvédelmi
feladat- és hatáskörökre.
-
- 42. § A
fogyasztóvédelemmel kapcsolatos hatósági feladatokat külön
jogszabályban foglaltaknak megfelelően - a Fogyasztóvédelmi
Főfelügyelőség szakmai irányításával - a területi felügyelőségek
látják el.
-
- 43. § A Fogyasztóvédelmi
Főfelügyelőség és a területi felügyelőségek
-
- a) felügyelik a
fogyasztóvédelmet érintő jogszabályok megtartását,
- b) közreműködnek a
fogyasztóvédelmi politika kidolgozásában,
- c) figyelemmel kísérik és
elemzik a fogyasztóvédelmi politika érvényesülését,
- d) véleményezik a
fogyasztókat érintő jogszabálytervezeteket, és kezdeményezik a
jogszabály módosításokat,
- e) együttműködési
megállapodás alapján együttműködnek a fogyasztóvédelmi
tevékenységet ellátó más állami szervekkel,
- f) piacfelügyeleti
tevékenységük keretében ellenőrzik az áruk forgalmazására és a
szolgáltatások nyújtására vonatkozó jogszabályok és hatósági
előírások megtartását, vizsgálatot folytathatnak a fogyasztókat
érintő ügyekben, fogyasztóvédelmi bírságot szabhatnak ki,
kivéve, ha más hatóság azonos tényállás mellett már szabott ki
bírságot,
- g) irányítják a
termékbiztonság ellenőrzésével összefüggő piacfelügyeleti
feladatokat, és működtetik a Központi Piacfelügyeleti
Információs Rendszert,
- h) figyelemmel kísérik a
fogyasztókat érintő általános szerződési feltételeket,
- i) intézik a fogyasztók
minőségi kifogásaival és panaszaival kapcsolatos ügyeket,
- j) szakmai segítséget
nyújtanak a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi
szervezetek tevékenységéhez és a fogyasztók oktatásához,
- k) a fogyasztói jogokat
ismertető kiadványokat jelentetnek meg,
- l) termék-összehasonlító
vizsgálatokat végeztetnek és közzéteszik azok eredményét,
- m) módszertani
segédanyagokat készítenek a helyi önkormányzatok
fogyasztóvédelmi tevékenységének elősegítése és egységessége
érdekében,
- n) támogatják az
önkormányzati tanácsadó irodák működését,
- o) ellátják mindazokat a
feladatokat, amelyeket jogszabály feladat- és hatáskörükbe utal.
-
- VIII. Fejezet
- A helyi önkormányzatok
szerepe
-
- 44. § (1) A helyi
önkormányzatok képviselő-testületei
-
- a) segíthetik a fogyasztók
önszerveződéseit, támogathatják a fogyasztóvédelmi társadalmi
szervezetek helyi érdekérvényesítő tevékenységét,
- b) önkéntesen, a kamarával
történő megállapodás alapján részt vállalhatnak a békéltető
testület működtetésének feladataiból,
- c) a lakosság igényeitől
függően fogyasztóvédelmi tanácsadó irodát működtethetnek.
-
- (2) Az önkormányzat
képviselő-testületének, valamint jegyzőjének fogyasztóvédelmi
feladat- és hatáskörét külön jogszabályok határozzák meg.
-
- IX. Fejezet
-
- Érdek-képviseleti
szervezetek
-
- 45. § (1) Az állam és a
helyi önkormányzatok előmozdítják és támogatják a fogyasztói
érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek arra irányuló
tevékenységét, hogy
-
- a) érdekfeltáró
munkájukkal segítsék a fogyasztók gazdasági érdekeinek és
fogyasztói jogainak érvényesítését, ennek keretében feltárják a
fogyasztói problémákat, értékeljék a fogyasztói jogok
érvényesülését,
- b) figyelemmel kísérjék a
fogyasztókkal szemben alkalmazott általános szerződési
feltételeket,
- c) képviseljék a
fogyasztókat az érdekegyeztető fórumokon és testületekben,
- d) eljárást, vizsgálatot,
intézkedést, jogszabály-módosítást kezdeményezzenek a fogyasztói
jogok vagy fogyasztói érdekek védelme érdekében,
- e) véleményezzék a
fogyasztókat érintő jogszabálytervezeteket,
jogszabály-módosítást kezdeményezzenek a fogyasztói jogok vagy
fogyasztói érdekek érvényesítése vagy védelme érdekében,
- f) közreműködjenek a
fogyasztóvédelmi politika kidolgozásában és figyelemmel kísérjék
annak érvényesülését,
- g) a fogyasztók
tájékoztatását szolgáló és jogérvényesítésüket elősegítő
tanácsadó irodákat és a fogyasztók tájékoztatását szolgáló
információs rendszert működtessenek,
- h) fogyasztóvédelmi
oktatást szervezzenek,
- i) a tevékenységük során
tapasztaltak nyilvánosságra hozatalával tájékoztassák a
közvéleményt,
- j) a fogyasztói érdekek
védelme céljából részt vegyenek a nemzetközi szervezetek
tevékenységében,
- k) közreműködjenek a
nemzeti szabványosításban a Magyar Szabványügyi Testület
szervein keresztül.
-
- (2) Az árhatóság köteles a
hatósági ár megállapítását, a hatósági ár mértékének
kialakítását megelőzően a társadalmi szervezetek véleményét
kikérni.
-
- (3) Az állam a mindenkori
éves költségvetésről szóló törvényben gondoskodik a fogyasztói
érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek
támogatásáról.
-
- X. Fejezet
-
- A Fogyasztóvédelmi
Főfelügyelőség és a területi felügyelőségek eljárása
-
- 46. § A Fogyasztóvédelmi
Főfelügyelőség és a területi felügyelőségek (a továbbiakban:
eljáró hatóság) eljárására az államigazgatási eljárás általános
szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit az e
fejezetben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
-
- 47. § (1) Ha az eljáró
hatóság eljárása során megállapította az e törvényben és más
jogszabályokban foglalt fogyasztóvédelmi rendelkezések
megsértését, jogszabály eltérő rendelkezése hiányában
-
- a) elrendelheti a jogsértő
állapot megszüntetését,
- b) megtilthatja a jogsértő
magatartás további folytatását,
- c) elrendelheti a
fogyasztó életére, egészségére, testi épségére veszélyes áru
forgalomból való kivonását,
- d) elrendelheti a
fogyasztó életére, egészségére, testi épségére veszélyes áru
megsemmisítését a környezetvédelmi szempontok
figyelembevételével,
- e) elrendelheti a
fogyasztók életét, egészségét veszélyeztető értékesítési
körülmények, illetve a fogyasztók széles körét érintő vagy
jelentős nagyságú hátrányt okozó és a tisztességtelen piaci
magatartás tilalmába ütköző gazdasági tevékenység esetén - a
szabálytalanság megszüntetéséig - az üzlet bezárását.
-
- (2) Az eljáró hatóság
jogosult jegyzőkönyv ellenében minta és ellenminta vételére, ha
az áru minősége, összetétele csak vegyi vagy műszaki
vizsgálattal állapítható meg, továbbá próbavásárlást végezhet.
-
- (3) Az eljáró hatóság az
ellenőrzések során együttműködik az önkormányzati szervekkel, az
ellenőrzések tapasztalatairól tájékoztatja az érdekelt
önkormányzatokat és felkérésükre vizsgálatot folytat.
-
- (4) Az eljáró hatóságnak a
határozat meghozatala előtt ki kell kérnie az érdekelt
szakhatóság véleményét. Amennyiben a szakhatóság tizenöt napon
belül nem nyilatkozik, úgy kell tekinteni, hogy a hozandó
intézkedéssel egyetért.
-
- (5) Az eljáró hatóság az
általa kiadott határozatot tizenöt napon belül köteles
megküldeni az érdekelt szakmai felügyeletnek.
-
- 48. § (1) Az eljáró
hatóság a fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértése esetén
határozatával fogyasztóvédelmi bírságot szabhat ki. A bírság
többszörös jogsértés esetén halmozottan is kiszabható.
-
- (2) A bírság összegét az
eset összes körülményeire - így különösen a fogyasztók érdekei
sérelmének körére, súlyára, a jogsértő állapot időtartamára és a
jogsértő magatartás ismételt tanúsítására, valamint a
jogsértéssel elért előnyre - tekintettel kell meghatározni.
-
- (3) A bírságot a
Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség számlájára kell befizetni. A
bírság felhasználásról külön jogszabály rendelkezik.
-
- (4) A jogerősen kiszabott
és be nem fizetett bírságot adók módjára és azokkal egy sorban
kell behajtani.
-
- 49. § (1) Az eljáró
hatóság határozatában ideiglenes intézkedéssel elrendelheti a
47. § (1) bekezdés a)-c) és e) pontjaiban foglaltakat, ha erre
halaszthatatlanul szükség van.
-
- (2) Az eljáró hatóság
vezetője elrendelheti az élet, az egészség, a testi épség és a
környezet védelme, vagy a fogyasztók széles körét érintő,
különösen nagy kárral fenyegető veszély elhárítása érdekében
hozott határozat azonnali végrehajtását.
-
- 50. § (1) A területi
felügyelőség első fokú határozata ellen benyújtott fellebbezést
a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség vezetője bírálja el.
-
- (2) A Fogyasztóvédelmi
Főfelügyelőség vezetője határozatának felülvizsgálata keresettel
kérhető a bíróságtól. A bíróság a Fogyasztóvédelmi
Főfelügyelőség vezetőjének határozatát megváltoztathatja.
-
- 51. § (1) Az eljáró
hatóság köteles határozatát nyilvánosságra hozni, ha a határozat
azonnali végrehajtását a 49. § (2) bekezdése alapján rendelte
el.
-
- (2) Az eljáró hatóság a
súlyos fogyasztói érdeksérelem megelőzése, illetve csökkentése
érdekében határozatát nyilvánosságra hozhatja. A nyilvánosságra
hozatalnak nem akadálya, ha a határozat bírósági
felülvizsgálatát kérték.
- HARMADIK RÉSZ
- Záró rendelkezések
-
- Hatálybalépés
-
- 52. § (1) Ez a törvény
1998. március 1-jén lép hatályba.
-
- (2) E törvény 18-37.
§-ában foglalt rendelkezéseket 1999. január 1-jétől kell
alkalmazni.
-
- 53. § Az egészségügyi
szolgáltatásokról és a gyógyszertárakból kizárólag orvosi vényre
kiadható vagy kizárólag gyógyintézeti felhasználására
engedélyezett, valamint kizárólag orvosi rendelők,
gondozóintézetek által beszerezhető gyógyszerek és a külön
jogszabályban meghatározott tilalmazott készítmények, továbbá a
gyógyászati segédeszközök, orvostechnikai termékek
forgalmazásáról külön jogszabály rendelkezik.
-
- Módosuló és hatályukat
vesztő jogszabályok
-
- 54. § (1)
-
- a)
- b)
- c)
-
- (2) A törvény
hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti
-
- a) a belkereskedelemről
szóló 1978. évi I. törvény 1. §-ának második mondata, 21-23.
§-ai, 25. § (3) bekezdése, 29-32. §-ai,
- b) a belkereskedelemről
szóló 1978. évi I. törvény módosításáról szóló 1986. évi 18.
törvényerejű rendelet 15-17. §-ai, 21. § (1) bekezdésének
második mondatrésze és (2) bekezdésének középső mondatrésze,
- c) az árak
megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 20. §-a,
- d) a helyi önkormányzatok
és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes
centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköréről szóló
1991. évi XX. törvény 71-72. §-a.
-
- Felhatalmazás
-
- 55. § Felhatalmazást kap a
Kormány, hogy
-
- a) az általános
termékbiztonságra, valamint a megjelenésükben másnak látszó és
ezáltal a fogyasztó egészségét vagy biztonságát veszélyeztető
áruk forgalomba hozatalára és ellenőrzésére,
- b) az egységes
megfelelőségi jelölés használatára,
- c) az ingatlanok időben
megosztott bérleti jogának megszerzésére irányuló szerződésekre,
- d) a házaló kereskedésre,
- e) a távollevők között
létrejött szerződésekre,
- f) a fogyasztóvédelmi
bírság felhasználására,
- g) a békéltető testületi
tagok díjazására,
- h) a Fogyasztóvédelmi
Főfelügyelőség szervezetére, feladat- és hatáskörére,
- i) a fogyasztói csoportok
(vásárlói klub) szervezésére és működésére vonatkozó részletes
szabályokat rendelettel meghatározza.
-
- 56. § Felhatalmazást
kapnak az ágazati irányításért felelős miniszterek, hogy
-
- a) a feladat- és
hatáskörükbe tartozó árukra és szolgáltatásokra vonatkozóan a
kötelező minőségi előírásokat és azok tanúsításának módját,
valamint a tanúsítványokat kiadó szervezetek körét,
- b) az e törvény 47. § (4)
bekezdése alapján az eljárásban szakhatóságként közreműködő
szervezetek körét rendelettel meghatározzák.
-
- 57. § Ez a törvény a
Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai
között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december
16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a Megállapodást
kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban az Európai
Közösségek következő jogszabályaival összeegyeztethető
szabályozást tartalmaz:
-
- a) a Tanács 92/59/EGK
irányelve az általános termékbiztonságról,
- b) a Tanács 90/88/EGK
irányelvével módosított 87/102/EGK irányelve a fogyasztói
hitelről.
-
-
Fogalmak
- Fogyasztóvédelmi
bűncselekmények:
-
- A rossz minőségű termék
forgalmazása, a hamis minőségtanúsítás vagy a fogyasztó
megtévesztése akár szabadságvesztéssel is büntethető.
-
- Rosszminőségű termék
forgalomba hozatala
- "Aki rossz minőségű
terméket jó minőségű termékként értékesít, használatba ad,
illetve forgalomba hoz, vagy ezek iránt intézkedik, bűntettet
követ el, és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
Aki a bűncselekményt gondatlanságból követi el, vétség miatt egy
évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy
pénzbüntetéssel büntetendő. Aki a rossz minőségű termék
forgalomba hozatalára irányuló előkészületet követ el, vétség
miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával
vagy pénzbüntetéssel büntetendő." (Btk. 292. §)
-
- "Aki a termék minőségének
megállapítására vonatkozó szabályokat megszegi, és ezzel
lehetővé teszi, hogy terméket a valóságosnál jobb minőségűként
értékesítsenek, adjanak használatba, illetőleg hozzanak
forgalomba, bűntettet követ el, és három évig terjedő
szabadságvesztéssel büntetendő." (Btk. 293. §)
-
- "A kötelezően alkalmazandó
nemzeti szabvány hatálya alá tartozó termék akkor rossz
minőségű, ha a szabványban meghatározott legalacsonyabb minőségi
követelményeknek sem felel meg. A fent meghatározott eseten
kívül rossz minőségű az olyan termék, amely rendeltetésszerűen
nem használható, vagy használhatósága jelentős mértékben
csökkent." (Btk. 294. §)
-
- A fentiek szerinti
bűncselekmény csak szándékosan követhető el. Jelen esetben ez
azt jelenti, hogy az elkövető tisztában van azzal, hogy a
minőségvizsgálat alá tartozó termékkel kapcsolatosan megszegte a
minősítésre vonatkozó szabályokat, és hozzájárult a termék
forgalmazásához. A minőségvédelem egyes kérdéseiről szóló
2/1981. (I. 23.) BkM rendelet alapján a rendelet mellékletében
meghatározott új termékek csak előzetes minőségvizsgálat után
hozhatók belföldön forgalomba. A jogszabály alkalmazásában új
termék az a hazai gyártású vagy importáru, amely Magyarországon
még nem volt forgalomban, vagy - egészben vagy részben - új
anyag felhasználásával, új gyártási technológiával, műszaki
szolgáltatási jellemzőkkel, működési elvvel, a csomagolásnak a
minőséget is befolyásoló változtatásával készült, vagy amelynek
gyártója megváltozott. Ha az áru minőségét az előzetes
minőségvizsgálat után megváltoztatják (pl. anyagfelhasználási,
technológiai módosítás, pótanyag alkalmazása), a vizsgálatot meg
kell ismételni.
-
- Az előzetes
minőségvizsgálatot a gyártó, illetve az importáló gazdálkodó
szervezet köteles elvégeztetni. A forgalomba hozó a forgalmazás
megkezdése előtt köteles meggyőződni arról, hogy az előzetes
minőségvizsgálatot elvégezték-e.
-
- A nemzeti
szabványosításról szóló 1995. évi XXVIII. törvény szerint a
nemzeti szabvány olyan szabvány, amelyet a nemzeti szabványügyi
szervezet alkotott meg vagy fogadott el, és tett a nyilvánosság
számára hozzáférhetővé. A szabványok közül jogszabály kizárólag
nemzeti szabványt nyilváníthat részben vagy egészben kötelezően
alkalmazandónak.
-
- Valamennyi esetben, ha a
termék értéke nem haladja meg az 50 000 forintot, nem
bűncselekmény, hanem szabálysértés valósul meg.
-
- Minőség hamis
tanúsítása
- "Aki minőséget
tanúsító okiratban jelentős mennyiségű vagy értékű termék
minőségéről valótlan adatot tanúsít, bűntettet követ el, és
három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. Aki a
cselekményt gondatlanságból követi el, vétség miatt egy évig
terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy
pénzbüntetéssel büntetendő." (Btk. 295. §)
-
- A bűncselekmény kizárólag
írásban követhető el. A termék minőségének tanúsításáról szóló
47/1968. (XII. 18.) Korm. rendelet szerint a szolgáltató félnek
a termék minőségére vonatkozó bármely nyilatkozatát a minőség
tanúsításának kell tekinteni. A minőség tanúsítása történhet:
-
- - minőségi bizonyítvány
(műbizonylat) szolgáltatásával,
- - műszaki leírás
szolgáltatásával,
- - minőségi jel
alkalmazásával,
- - minőségi adatoknak
árucímkével vagy más módon a terméken való feltüntetésével,
- - minőségnek
kísérőjegyzéken (szállítólevél, szállítási jegyzék, számla) való
közlésével.
- A minőségi bizonyítványban
szabatos műszaki adatokkal vagy mérési eredményekkel kell a
termék lényeges tulajdonságát tanúsítani. A bizonyítványban
szerepelnie kell az alkalmazott vizsgálati módszernek, az
azonosításhoz szükséges adatoknak (gyártási szám stb.). A
műszaki leírásban a terméktípus (konstrukció szerinti) főbb
műszaki jellemzőit - a mérhető tulajdonságokat tűrési határokkal
-, szükség szerint a használat, kezelés módját kell közölni. A
minőség tanúsítása történhet a terméken feltüntetett
felismerhető és megkülönböztetésre alkalmas minőségi jelnek a
terméken vagy annak csomagolásán való használatával is.
Amennyiben lehetőség van rá, a terméken vagy csomagoláson
feltüntetett árucímkével is tanúsítható a minőség.
-
- Áru hamis megjelölése
- "Aki árut - a versenytárs
hozzájárulása nélkül - olyan jellegzetes külsővel,
csomagolással, megjelöléssel vagy elnevezéssel állít elő,
amelyről a versenytárs, illetőleg annak jellegzetes
tulajdonsággal rendelkező áruja ismerhető fel, vagy ilyen árut
forgalomba hozatal céljából megszerez, tart, illetőleg
forgalomba hoz, bűntettet követ el, és három évig terjedő
szabadságvesztéssel büntetendő". (Btk. 296. §)
-
- A büntetőjogi oltalom
nemcsak a hivatalosan bejegyzett, lajstromozott védjegyet illeti
meg, hanem a piacon ismertté vált és elfogadott elnevezést is. A
forgalomba hozatal rendszerint a termék kis- és nagykereskedelmi
értékesítését, valamint minden olyan tevékenységet takar, amely
szükséges ahhoz, hogy a termék a gyártótól eljusson a
fogyasztóhoz. Az elkövetési magatartás csak akkor alkalmas
bűncselekmény megállapítására, ha az áru előállítása,
megszerzése, tartása, illetve forgalomba hozatala a versenytárs
hozzájárulása nélkül történik.
-
- A bűncselekmény csak
szándékosan követhető el, azaz az elkövető tisztában van azzal,
hogy olyan árut állít elő, hoz forgalomba, amely külsejében,
megjelenésében, csomagolásában, jelzésében vagy elnevezésében
megtévesztésig hasonlít a versenytárs által forgalmazott áruhoz,
és azzal is, hogy a versenytárs nem adta beleegyezését a
forgalmazáshoz.
-
- Amennyiben az áru értéke
nem haladja meg a 100 000 forintot, nem bűncselekmény, hanem
csak szabálysértés valósul meg
-
- A fogyasztó
megtévesztése
- "Aki az áru kelendőségének
felkeltése érdekében nagy nyilvánosság előtt az áru lényeges
tulajdonsága tekintetében valótlan tényt vagy valós tényt
megtévesztésre alkalmas módon állít, illetve az áru lényeges
tulajdonságáról megtévesztésre alkalmas tájékoztatást ad,
vétséget követ el, és két évig terjedő szabadságvesztéssel,
közérdekű munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendő. Az áru
lényeges tulajdonságának minősül az összetétele,
használhatósága, az egészségre és a környezetre gyakorolt
hatása, valamint a kezelése, eredete, az, hogy megfelel-e a
jogszabályi előírásoknak, a nemzeti szabványnak vagy az áruval
szemben támasztott szokásos követelményeknek, valamint az, ha az
áru felhasználása a szokásostól lényegesen eltérő feltételek
megvalósítását igényli.
-
- Az áru lényeges
tulajdonságának minősül az áru vásárlásához ígért nyerési
lehetőség vagy más előnyös következmény is." (Btk. 296/A §)
-
- Nemcsak a tájékoztatás,
hanem annak módja is alkalmas lehet a fogyasztó megtévesztésére,
így a bűncselekmény megállapítására. Az eljárás során a használt
kifejezéseknek a mindennapi életben, illetőleg a szakmában
elfogadott általános jelentése az irányadó annak
megállapításánál, hogy a tájékoztatás alkalmas-e a fogyasztók
megtévesztésére.
-
- A Btk. szerint nagy
nyilvánosságon a bűncselekménynek sajtó vagy egyéb
tömegtájékoztatási eszköz vagy sokszorosítás útján történő
elkövetését is érteni kell. A bírói gyakorlat alapján a nagy
nyilvánosság megállapítására akkor kerülhet sor, ha az elkövetés
helyén nagyobb, pusztán rátekintéssel meg nem határozható
létszámú személy van jelen, megvan a reális lehetőség arra, hogy
nagyobb vagy előre meg nem határozható számú személy szerezzen
tudomást a bűncselekményről. Egyértelmű tehát a nagy
nyilvánosság megállapítása az újságban, rádióban, televízióban
való hirdetésnél vagy kirakatokban, hirdetőoszlopokon,
tömegközlekedési járműveken történő reklámozásnál.
-
- Árdrágítás
- "Aki áruért a hatósági
árnál vagy a reá nézve egyébként kötelezően megállapított árnál
magasabb árat kér, köt ki vagy fogad el, vétséget követ el, és
két évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy
pénzbüntetéssel büntetendő. A büntetés bűntett miatt öt évig
terjedő szabadságvesztés, ha az árdrágítást üzletszerűen,
bűnszövetségben, jelentős mennyiségű árura, jelentős mértékű
nyereség elérése végett követik el."
-
- "Aki a bűncselekményt
gondatlanságból követi el, vétség miatt pénzbüntetéssel
büntetendő." (Btk. 301. §)
-
- "Árdrágítás az is, ha az
áruért a tényleges minőségnél jobb minőségű áru hatósági árának
megfelelő árat kérnek, kötnek ki vagy fogadnak el." (Btk. 302.
§)
-
- A magasabb ár kérése
mindig aktív magatartást feltételez az áru forgalmazója
részéről, míg a kikötés megelőzi az ügylet megkötését,
gyakorlatilag az áru felkínálásával valósul meg. Mind a kérés,
mind a kikötés történhet szóban, írásban és ráutaló
magatartással.
-
- Üzletszerűen követi el a
bűncselekményt, aki hasonló jellegű bűncselekmények elkövetése
révén rendszeres haszonszerzésre törekszik. A jelentős mérték
fogalmát a Btk.138/A § b) pontja kétmillió forint és ötvenmillió
forint közötti összegben határozza meg.
-
- A csekély mennyiségű árura
vagy csekély mértékű (10 000 forint alatti) nyereség elérése
végett elkövetett árdrágítás nem bűncselekmény, hanem
szabálysértés.
-
- Fogyasztóvédelmi
szabálysértések
-
- Aki fogyasztóvédelmi
szabálysértést követ el, tíz- és százezer forint közötti
pénzbírságra számíthat.
-
- Áru hamis megjelölése
- Aki árut - a versenytárs
hozzájárulása nélkül - olyan jellegzetes külsővel,
csomagolással, megjelöléssel vagy elnevezéssel állít elő,
amelyről a versenytárs, illetve annak jellegzetes tulajdonsággal
rendelkező áruja ismerhető fel, vagy ilyen árut forgalomba
hozatal céljából megszerez, tart, illetőleg forgalomba hoz -
feltéve, hogy az áru értéke a 100 000 Ft-ot nem haladja meg -,
100 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható. Azt az árut,
amelyre nézve a szabálysértést elkövették, el kell kobozni.
-
- Árdrágítás
- Aki a hatósági árnál vagy
a reá nézve egyébként kötelezően megállapított árnál magasabb
árat kér, köt ki vagy fogad el az áruért - feltéve, hogy a
cselekményt csekély mennyiségű árura vagy nyereség elérése
végett követi el - , 100 000 forintig terjedő pénzbírsággal
sújtható. Azt az árut, amelyre nézve a szabálysértést
elkövették, el lehet kobozni.
Árak megállapításának,
közlésének és feltüntetésének elmulasztása
-
- Általános szerződési
feltételnek minősül az a feltétel, amelyet az egyik fél több
szerződés megkötése céljából egyoldalúan, előre meghatároz, és
amelynek meghatározásában a másik fél nem működhetett közre.
-
- Aki
- - az általa előállított
termék vagy szolgáltatás hatósági árának, díjának
megállapításához nem a rendelkezéseknek megfelelő adatot közöl
az árhatóság részére,
- - a fogyasztói árakat
(díjakat), az áruk minőségi osztályát vagy minősítését, illetve
az üzlet osztályba vagy kategóriába sorolását nem vagy nem az
előírt módon tünteti fel,
- - a vendéglátóipar
értékesítő helyein a jogszabályban előírt tájékoztatási
kötelezettségét megszegi,
- 50 000 forintig terjedő
pénzbírsággal sújtható.
-
- Minőségtanúsítási
kötelezettség megszegése
- Aki elmulasztja a termék
minőségének tanúsítását, illetve a vásárlási tájékoztató adására
vonatkozó kötelességét megszegi, vagy a minőséget tanúsító
okiratban a termék minőségéről valótlan adatot tanúsít, 30 000
forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.
-
- Aki építési termékkel
(építési anyag, szerkezet, berendezés) kapcsolatban követi el
ezt a szabálysértést, illetve hazai megfelelőség igazolása
nélkül hoz forgalomba építési terméket, 100 000 forintig terjedő
pénzbírsággal sújtható.
-
- Megfelelőségi jelölés
jogosulatlan használata
- Aki megfelelőségi jelölést
jogosulatlanul használ vagy megfelelőségi jelöléssel
összetéveszthető jelölést használ, százezer forintig terjedő
pénzbírsággal sújtható.
-
- Rossz minőségű termék
forgalomba hozatala
- Aki
- - rossz minőségű terméket
jó minőségű termékként értékesít, használatba ad, illetve
forgalomba hoz, vagy ezek iránt intézkedik,
- - a termék minőségének
megállapítására vonatkozó szabályokat megszegi, és ezzel
lehetővé teszi, hogy a terméket a valóságosnál jobb minőségűként
értékesítsék, adják használatba, illetve hozzák forgalomba,
- 50 000 forintig terjedő
pénzbírsággal sújtható - feltéve, hogy a termék értéke nem
haladja meg az 50 000 Ft-ot.
-
- Azt a terméket, amelyre
elkövették a szabálysértést, el kell kobozni.
-
- Kereskedésre vonatkozó
szabályok megsértése
- Aki az árukapcsolással, az
áru jogosulatlan visszatartásával, a vásárlók könyvének
kezelésével, illetve az üzletek nyitvatartási idejével
kapcsolatos jogszabályi kötelezettségeket megszegi, 50 000
forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.
-
- Jogosulatlan kereskedés
- Aki jogosulatlanul végez
kereskedelmi tevékenységet, vagy szolgáltat, 50 000 forintig
terjedő pénzbírsággal sújtható. Azt az árut, amelyre nézve
elkövették a szabálysértést, el lehet kobozni.
-
- Vásárlók megkárosítása
- Aki hamis méréssel,
számolással vagy az áru minőségének megrontásával megkárosítja a
vásárlót, 100 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.
-
- Vásári és piaci
szabályok megszegése
- Aki megszegi a vásár és
piac fenntartására, jellegére, helyére és idejére vonatkozó
szabályokat, 60 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.
-
- Aki vásáron vagy a piacon
a jogszabály megszegésével árusít vagy szolgáltató tevékenységet
végez, 100 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.
-
- A közterület-felügyelő
helyszíni bírságot is kiszabhat az elkövetővel szemben.
-
- Mérlegelés
ellenőrzésének akadályozása
- Aki
- - úgy helyezi el az
üzletben a mérleget, hogy a vevő nem láthatja a súly vagy az áru
elhelyezésére szolgáló serpenyőjét, a mutatóját, a mérlegre tett
súlyt és az árut,
- - nem teszi lehetővé, hogy
a vevő a vásárolt áru súlyát hitelesített ellenőrző mérlegen
lemérje az üzletben, 50 000 forintig terjedő pénzbírsággal
sújtható.
-
- Bizonylati fegyelem
megsértse
- Aki kereskedelmi vagy
vendéglátó-ipari értékesítő helyen, illetve a raktározásra,
tárolásra szolgáló egyéb helyen olyan árut tárol vagy értékesít,
amelyről nem rendelkezik beszerzési bizonylattal, vagy azt az
ellenőrzés alkalmával nem mutatja fel, 60 000 forintig terjedő
pénzbírsággal sújtható.
-
- Kötelező fizetési
jegyzék, számla átadásának elmulasztása
- Aki a kötelezően előírt
fizetési jegyzéket, számlát vagy jótállási jegyet a vevő, a
fogyasztó vagy a megrendelő részére nem állítja/adja ki, 50 000
forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.
-
- Minőségi kifogás
szabálytalan intézése
- Aki nem az erre megszabott
módon vagy időben intézi el a vásárlónak, illetve a
megrendelőnek az áru minőségére vonatkozó kifogását, 50 000
forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.
-
- Élelmiszer minőségének
megrontása
- Aki
- - az előírt, illetve a
jelölt minőségi jellemzőknek nem megfelelő élelmiszert jó
minőségű termékként való forgalomba hozatal céljából állít elő
vagy hoz forgalomba,
- - hamisított élelmiszert
állít elő, illetve hoz forgalomba,
- 100 000 forintig terjedő
pénzbírsággal sújtható.
-
- A szabálysértés miatt az
állat-egészségügyi és élelmiszer-ellenőrző állomás erre
feljogosított dolgozója helyszíni bírságot szabhat ki.
-
- El kell kobozni azt az
élelmiszert, amelyre a szabálysértést elkövették.
-
- Élelmiszer jogosulatlan
előállítása, forgalomba hozatala
- Aki előállítási
engedélyhez kötött élelmiszert engedély nélkül állít elő,
illetve házaló kereskedéssel hoz forgalomba élelmiszert, 60 000
forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.
-
- A szabálysértés miatt az
állat-egészségügyi és élelmiszer-ellenőrző állomás erre
feljogosított dolgozója helyszíni bírságot szabhat ki. El lehet
kobozni azt az élelmiszert, amelyre a szabálysértést elkövették.
-
- Élelmezés-egészségügyi
szabálysértés
- Aki a közfogyasztásra
szánt élelmiszer vagy ital előállítására, átvételére,
csomagolására, tárolására, szállítására, forgalomba hozatalára
vonatkozó élelmezés-egészségügyi rendelkezést tartalmazó
jogszabályt vagy az ilyen jogszabály alapján kiadott
egészségügyi rendelkezést megszegi, 100 000 forintig terjedő
pénzbírsággal sújtható.
-
- Azt az élelmiszert vagy
italt, amelyre nézve a szabálysértést elkövették, el lehet
kobozni.
-
- Üzletkörbe nem tartozó
árusítás
- Aki az üzlet, bolt, telep
üzletkörébe tartozó árukon felül egyéb árut árusít, ilyen célra
beszerez, vagy raktáron tart, 30 000 forintig terjedő
pénzbírsággal sújtható.
-
- Jogosulatlan
idegenvezetés
- Aki jogosulatlanul végez
idegenvezetői tevékenységet, 60 000 forintig terjedő
pénzbírsággal sújtható.
-
- Jogosulatlan
utazásszervezés, utazásközvetítés
- Aki jogosulatlanul végez
utazásszervező, illetve utazásközvetítő tevékenységet, 100 000
forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.
-
- Magánszálláshely
szabálytalan hasznosítása
- Aki megszegi a
magánszálláshely idegenforgalmi célú hasznosítására vonatkozó
rendelkezéseket, illetve jogosulatlanul végzi a magánszálláshely
hasznosítását, 60 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.